زمان مناسب تست بینایی کودکتان چه وقت است؟

1403/05/24 12:24
کد خبر: 1963
کد نویسنده: 1002
زمان مناسب تست بینایی کودکتان چه وقت است؟

چشم یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای صورت به خصوص در کودکان است چرا که کودکان متوجه ضعیف بودن چشم خود نمی‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود که سلامت بینایی کودک دائما چک شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین زمان برای بینایی سنجی کودکان اشاره کنیم. والدین عزیزی که تمایل دارند بدانند چند وقت یک‌بار بهتر است سلامت چشم کودک خود را چک کنند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشند.

زمان مناسب برای اولین تست بینایی کودک

اولین معاینه چشم پزشکی کودکان باید در سنین بسیار پایین انجام می‌شود تا از سلامت چشم آن‌ها اطمینان حاصل شود بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که این معاینه برای اولین بار در سن ۶ ماهگی صورت بگیرد. پس از انجام این معاینه، انجام معاینات بعدی یک سال یک بار و پیش از ورود به مدرسه صورت می‌گیرد. هنگامی که کودک برای نخستین بار به پزشک مراجعه می‌کند پزشک از والدین او سوالاتی درباره وزن، سابقه بیماری چشمی در خانواده، تاریخ تولد‌، داروهای مصرف شده و حساسیت های دارویی کودک خواهد پرسید.

تست بینایی نوزادان ۶ ماه تا ۲ سال

انجام معاینات بینایی در سنین ۶ ماهگی تا دو سالگی جهت بررسی عمق دید، درک رنگ و مهارت‌های تمرکز چشم انجام می‌شود. پزشک جهت تشخیص این موارد معمولا از سه تست بینایی برای کودک استفاده می‌کند.

تست نگاه ترجیحی

در این تست پزشک جهت تست بینایی کودک شما از کارت‌هایی استفاده می‌کند. این کارت ها در یک طرف خالی بوده و در طرف دیگر راه راه است.

تست رفلاکس نوری مردمک چشم

در این تست پزشک نور را با فواصل مختلف به چشم کودک تابانده و واکنش (باز و بسته شدن) مردمک چشم را نسبت به نور بررسی می‌کند.

تست تثبیت و پیگیری

این تست جهت بررسی پیگیری و دنبال کردن یک جسم متحرک توسط کودک انجام می‌شود. به طور معمول توانایی تثبیت روی یک شی توسط کودک در ماه‌های اول پس از تولد صورت می‌گیرد در حالی که از سه ماهگی به بعد کودک توانایی دنبال کردن اشیا متحرک را نیز دارد.

تست بینایی در کودکان ۲ تا ۵ سال

از سن دو سالگی به بعد کودک یاد می‌گیرد که رنگ‌ها را تشخیص دهد، نقاشی بکشد و بازی کند. از ۲ تا ۵ سالگی پزشک جهت تشخیص حدت بینایی، تنبلی چشم، دید همگرایی، استریوپسیس، دید رنگی و سلامت چشم تست بینایی از کودک می گیرد.

تاری دید

تست بینایی در کودکان هر چند وقت یک بار باید انجام شود؟

روند سلامت چشم کودک شما باید به صورت دوره‌ای چک شود تا از سلامت چشم کودک خود اطمینان حاصل کنید‌. اگر در معاینات اولیه کودک شما نیازی به اصلاح بینایی نداشته باشد می‌توانید در معاینات بعدی در سنین ۲ تا ۳ سال، ۴ تا ۵ سال و از ۶ سالگی به بالا از او تست بینایی بگیرید. در صورتی که چشم کودک شما دارای عیوب انکساری چون دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم باشد، پزشک جهت بررسی روند پیشرفت یا بهبود بیماری توصیه به معاینات مکرر با فاصله زمانی کوتاه‌تر خواهد کرد.

دلایل ضرورت انجام تست بینایی در کودکان

بیشتر والدین نسبت به انجام معاینات چشمی کودک خود سهل انگاری می‌کنند و کودک را تا زمانی که چشم او مشکل جدی نداشته باشد به چشم پزشک نمی‌برند. تا زمانی که کودک وارد مدرسه شود و از نمودارهای غربالگری استفاده کند ضعف بینایی او مشخص نخواهد شد بنابراین تا سنین پایین‌تر شما ضعیفی چشم کودک خود را تشخیص نخواهد داد. به دلیل اهمیت بینایی کودکان در مدرسه، وضعیت بینایی آنها به طور مداوم و هر چند سال یک بار توسط غربالگری بینایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی ها نشان داده است که ۷۵ درصد از مشکلات بینایی بچه ها توسط این غربالگری ها تشخیص داده می‌شود اما با این حال جهت تشخیص و درمان بیماری ها و عیوب انکساری چشم تا قبل از ۶ سالگی بهتر است وضعیت بینایی کودک توسط تست و معاینات بینایی سنجیده شود. در صورتی که والدین در انجام این تست ها و مراجعه کودک به چشم پزشک سهل انگاری کنند کودک ممکن است به محض ورود به مدرسه با مشکلات زیر مواجه شود؛
نتیجه غربالگری و تست بینایی در مدرسه مطلوب نخواهد بود بنابراین پزشک یا معلم کودک را به چشم پزشک ارجاع خواهد داد.
کودک در تشخیص نوشته ها و در نتیجه در یادگیری دروس ضعیف خواهد بود. تاخیر در یادگیری سبب بروز افسردگی و مشکلات روحی روانی در کودک خواهد شد‌.
کودک شما از ضعف بینایی خود مدام شکایت میکند.
هنگامی که کودک برای اولین بار در مدرسه می فهمد که نمی تواند اشیا و نوشته ها را تشخیص دهد ممکن است نزد دوستان خود خجالت بکشد و اعتماد به نفس خود را از دست دهد.

انجام خدمات اپتومتری و تست بینایی

مرکز روشنا اپتیک با بیش از چندین سال سابقه اقدام به عرضه خدمات اپتومتری و بینایی سنجی کرده است. جهت معاینات، تست بینایی و بررسی وضعیت چشم و بیماری‌های چشمی کودک خود به این مرکز مراجعه کنید. این مرکز در شهر ساری واقع شده است اما اقدام به ارائه خدمات آنلاین و اینترنتی نیز کرده است‌. بنابراین جهت خرید عینک آفتابی و طبی می‌توانید به صورت اینترنتی نیز از این مرکز اقدام به خرید کنید.403101/

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد