۲۵ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان رضوی پرداخت شده است

1403/05/29 12:49
کد خبر: 2279
کد نویسنده: 1002
۲۵ درصد مطالبات گندم‌کاران خراسان رضوی پرداخت شده است

نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی همراه با معاونین که در محل سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد

غلامرضا قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن تقدیر از خبرنگاران به عنوان سربازان خط مقدم جبهه جهاد تبیین بیان کرد:
دو دهه است که کشور ما به خصوص استان خراسان رضوی دچار خشکسالی پیاپی شده است که خسارات‌های جدی را در بخش کشاورزی داشته است. بخش کشاورزی به واسطه متاثر بودن از اقلیم و فراز و نشیب‌های تامین نهاده‌ها دچار نوسانات تولید و قیمت هستیم و خواهیم بود.افزایش قیمت محصولات کشاورزی یک امر طبیعی است اما در افکار عمومی توقع این است که محصولات کشاورزی نباید افزایش قیمت داشته باشد البته که ما به مردم حق می‌دهیم.
سال ۱۴۰۲ مواجه بودیم با سرمای منهای بیست و هشت درجه جدا از بحث خشکسالی که ۵۰درصد کاهش نزولات جوی را در سال گذشته داشتیم که تاثیر خود را روی تولید گذاشت.
علی‌رغم این مسائل پیگیری‌ها و زحمات همکاران ما در جهاد کشاورزی رشد خوبی را در بخش کشاورزی داشتیم.در دوسال زراعی گذشته با وجود این مشکلات ما از ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی رسیدیم به ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در خراسان رضوی.
برای هر کدام از شهرهای خراسان رضوی یک سند تحول کشاورزی مبتنی بر مزیت‌ها، استعدادها و الگوهای کشت و مسائل و چالش‌های آن شهرستان با همکاری سازمان‌های مختلف تهیه کردیم. سندهای تحول کلان چند ایراد داشت چرا که در  این اسناد به مزیت‌های آن شهرستان اشاره نشده باشد که باعث تحمیل هزینه‌های اضافه می‌شد. ما تکلیف کشاورزی را در شهرستان‌های مختلف استان مشخص کردیم که بعد از تصویب این سند مبتنی بر ظرفیت‌های آن شهرستان برنامه‌ریزی و هزینه شود. این اقدام اولین بار در کشور صورت گرفته است.
کشاورزی استان را با دومحور بهبود محصولات استراتزیک و خودکفایی در تامین نیازهای استان در داخل استان و محور افزایش تولید محصولات مزیت‌دار  پیش بردیم.کشاورزی قراردادی از حدود دوسال پیش در دستور کار قرار گرفته و امروز ۱۲۰هزار هکتار کشاورزی قراردادی دراستان داریم.
با راه‌اندازی میزهای محصولی و استفاده از فارغ‌التحصیلان و کارشناسان بالغ بر بیست و دو درصد در مقایسه با سال گذشته نسبت به سطح زیرکشت افزایش تولید داشتیم و در واقع تحول رشد محصولی را در استان داشتیم
برای اولین بار جوجه ریزی در ماه به بیش از ۱۱ میلیون قطعه جوجه ریزی رسید، تخم مرغ هم به همین میزان رشد کرد. در حوزه گوشت قرمز در کل کشور با مشکل مواجه هستیم و آنچه که در استان اتفاق افتاده ۱۴۰ هزار راس دام وارد استان شده است  تقریبا ۵ هزار تن گوشت از مغولستان و سایر کشورها برای کنترل قیمت وارد بازار کردیم، قیمت گوشت قرمز در استان نسبت به کشور در حد متوسط قرار داشت.
امسال ۲هزار و ۶۰۰ متقاضی چاه کشاورزی درخواست پنل خورشیدی دادند و ۱۰۰ چاه کشاورزی مجهز شدند به پنل‌های خورشیدی مشکل اصلی ما در این حوزه کمبود نقدینگی کشاورزان است نمی‌شود برق کشاورزی را قطع کنیم و جبران خسارت‌های کشاورزان را نادیده بگیریم.
۷۵ شرکت فناور و دانش‌بنیان در حال حاضر در حوزه کشاورزی فعال شده است و سعی ما براین است که راندمان تولید را افزایش دهیم.
جعفری، معاونت بهبود امور دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در این نشست خبری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ تا امروز در استان، ۳۸ هزار تن گوشت قرمز، ۴۸۰ هزار تن شیر و  ۵۲ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است.
همچنین جعفری بیان کرد: نگرانی در خصوص دام سبک مولد وجود ندارد و امسال باتوجه به شرایط خوب مراتع بره‌های ماده کشتار نشدند و دام مولد سبک استان افزایش پیدا کرده و امیدواریم کاهش دام مولد در چند سال اخیر نیز جبران شود و تاثیر این موضوع در تولید گوشت قرمز انتهای امسال و سال آینده مشاهده خواهد شد.
در مورد دامداری قطعی برق زیاد اثرگذار نیست اما در واحدهای مرغداری از ۲ سال پیش ضوابطی اعلام کردیم که باید سیستم برق اضطراری داشته باشند و سوخت آن‌ها را هم تامین کردیم.
قیمت تمام شده مرغ ۵۱ هزار تومان است، روز گذشته مرغ به قیمت ۵۸ هزار تومان از مرغدار خریداری شده است و بنابراین در چند ماه اخیر مرغدار دچار هیچ ضرر و زیانی نشده است. ثبات جوجه‌ریزی در ماه‌‌های باعث ثبات قیمت مرغ در بازار شده است و مرغداران با حداکثر قوا در حال جوجه‌ریزی شده است.
میری، معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در سال جاری ۵۱۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته، ۳۸ درصد رشد داشته است. در حوزه تولید جو نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشتیم  اگرچه ۲۰هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول کاهش پیدا کرده است. قطب اول تولید گیاهان دارویی در کشور هستیم.
۲۵ درصد مطالبات گندم کاران معادل ۳ همت تا کنون پرداخت شده و با پیگیری‌های انجام شده تا اوایل شهریور ماه بخش دیگری از مطالبات نیز پرداخت خواهد شد.
در بخش کشاورزی ۵ ساعت قطعی برق داریم. تاکنون ۲۱ همت خسارت به حوزه کشاورزی و باغداری استان از خوادث غیرمترقبه وارد شده است. 
جوادی، مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار اظهار کرد:
هیچ جایگزینی برای استخرهای کشاورزی  نداریم اما اینکه استخرها باعث تلفات میشود علت این است که نکاتی ایمنی رعایت نمیشود. سازمان در استخرهایی که  می‌سازد صفر تا صد نکات ایمنی شامل حفاظ استخر, نصب تابلو  و مواردی که برای نجات از داخل آب هست را رعایت می‌کند اما متاسفانه اتفاقات در حوزه استخر هایی که خود مردم میسازند رخ میدهد.  در قانون جایی تحت عنوان مجوز احداث استخر دیده نشده و این یک خلاء قانونی است صرفاً ما از جهت تغییر کاربری  میتوانیم با این استخرها برخورد کنیم آن هم با استخرهایی که تازه شروع به ساخت و ساز می‌کنند
در بخش کشاورزی آب هدر نمی‌رود آب در بخش کشاورزی صرف تولید می‌شود آن چیزی که  مد نظر شماست راندمان است. در نحوه آبیاری راندمان ها متفاوت است. ما راندمان آبیاری در آبیاری سطحی داریم که بین ۴۵ تا ۵۰% هست تا راندمان آبیاری در مزارع قطره‌ای موضعی که بالاتر از ۹۲ درصد است. اما همان آب که در آبیاری سطحی استفاده میشود عمدتاً به اراضی پایین دست و لایه‌های پایین نفوذ پیدا می‌کند که قطعاً آن هم تلفات نیست و به سفره های آب زیرزمینی می‌رود. ولی در حوزه بخش کشاورزی هدف و وظیفه ما افزایش راندمان آبیاری هست که پروژه‌های سامانه نوین آبیاری انتقال آب با لوله و کانال عمده پروژه‌هایی است که به دلیل افزایش راندمان ما اجرا می‌کنیم.
درحالی که مدیران مدیریت منابع آبی کشور همواره از هدر رفت عظیم آب در بخش کشاورزی انتقاد کرده و بر ضرورت الگوی کشت درست و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تاکید کرده اند.
 همچنین جوادی، مدیر آب‌ و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار #خراسان_آنلاین، می گوید در بخش کشاورزی آب هدر نمی رود!
در بخش کشاورزی آب هدر نمی‌رود آب در بخش کشاورزی صرف تولید می‌شود آن چیزی که  مد نظر شماست راندمان است. در نحوه آبیاری راندمان ها متفاوت است. ما راندمان آبیاری در آبیاری سطحی داریم که بین ۴۵ تا ۵۰% هست تا راندمان آبیاری در مزارع قطره‌ای موضعی که بالاتر از ۹۲ درصد است. اما همان آب که در آبیاری سطحی استفاده میشود عمدتاً به اراضی پایین دست و لایه‌های پایین نفوذ پیدا می‌کند که قطعاً آن هم تلفات نیست و به سفره های آب زیرزمینی می‌رود.  هدف و وظیفه ما افزایش راندمان آبیاری هست که پروژه‌های سامانه نوین آبیاری انتقال آب با لوله و کانال عمده پروژه‌هایی است که به دلیل افزایش راندمان ما اجرا می‌کنیم.
هیچ جایگزینی برای استخرهای کشاورزی  نداریم اما اینکه استخرها باعث تلفات میشود علت این است که نکاتی ایمنی رعایت نمی شود. سازمان در استخرهایی که  می‌سازد صفر تا صد نکات ایمنی  شامل حفاظ استخر, نصب تابلو  و مواردی که برای نجات از داخل آب هست را رعایت می‌کند اما متاسفانه اتفاقات در حوزه استخر هایی که خود مردم میسازند رخ میدهد.  در قانون جایی تحت عنوان مجوز احداث استخر دیده نشده و این یک خلاء قانونی است صرفاً ما از جهت تغییر کاربری  میتوانیم با این استخرها برخورد کنیم آن هم با استخرهایی که تازه شروع به ساخت و ساز می‌کنند
علی‌نیا، معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار #خراسان_آنلاین بیان کرد:
سال گذشته ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رفع تداخل شده و ۴هزار و ۴۵۰ مورد کاربری غیرمجاز در اراضی استان شناسایی و ۵هزار ۸۲۸ مورد عملیات قلع و قمع ساخت وسازهای غیرمجاز صورت گرفته است.
تغییر کاربری در خارج از محدوده شهرها و طرح‌های هادی روستاها ممنوع است چه در قالب تعاونی‌های مسکن و چه در قالب تغییرکاربری‌های موردی. متاسفانه به دلیل ارزش افزوده اراضی اطراف شهر مشهد تعاونی‌های زیادی شروع به فعالیت کردند مثلا در حوزه شهرستان طرقبه شاندیز بیش از ۳۰۰ مدل تعاونی وجود دارد که تا امروز مقاومت‌های زیادی داشتند و تعاونی های وجود دارد که به صورت غیرمجاز شکل گرفته که با پیگیری‌های قضایی با این تعاونی‌ها برخورد صورت گرفته است.
در مورد اراضی کشاورزی سایر دستگاه‌های دولتی هم وظیفه‌ دارند و برای حفظ حریم شهرها، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها وظایفی دارند. در قالب گشت‌های حقوق بیت‌المال شناسایی تغییرکاربری‌های اراضی کشاورزی و ساخت باغ ویلاها صورت گرفته است‌
اجرای قانون اقدام به تثبیت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده کمک می‌کند که همه اراضی کشاورزی سند  داشته باشه و با سنددار شدن اراضی کشاورزی، نقل و انتقلات در حوزه ثبت دادگستری ممنوع است و به این صورت دفاتر املاک و قولنامه حذف می‌شود و این کمک می‌کند.

 

 

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد