حوزه نوجوانان در کتاب فقیر است

1403/05/29 11:36
کد خبر: 2302
کد نویسنده: 1002
حوزه نوجوانان در کتاب فقیر است

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ با تاکید براینکه در گرنت‌ها باید به محتوای فاخر دسترسی پیدا شود گفت: حوزه نوجوان در فیلم، بازی و کتاب فقیر است و تلاش شد کاستی‌های آن جبران شود؛ اکنون برای نوجوانان کمتر کتاب قابل توصیه داریم.

نخستین کارگاه تخصصی شناخت بازارهای جهانی کتاب کودک دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برگزارشد.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در این مجموعه تصمیم به توسعه فعالیت‌ها به ناشران بیرونی گرفته شده است، گفت: در این مسیر حمایت دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی را داشتیم و با همکاری کارگزاری‌های ادبی در حال انجام آن هستیم.

فتح‌الله فروغی با اشاره به همکاری دفتر مجامع با انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان ادامه داد: روند فعالیت به این شکل است، کتاب‌هایی را که انجمن کارشناسی و اعلام کند می‌توانست در بازار جهانی حضور داشته باشد و از آن حمایت می‌شد و به آن‌ها گرنت تخصیص داده می‌شد.

او با تاکید بر ضرورت پیگیری برگزاری نخستین فلوشیپ ایران در آبان‌ماه ۱۴۰۳ ادامه داد: گفته شده بود در آبان ماه نخستین فلوشیپ کتاب کودک برگزار خواهد شد، امید است این اتفاق مبارک در ایران بیفتد.
فروغی افزود: هدف ما از برگزاری این کارگاه این است که الزامات حضور در بازار جهانی را داشته باشیم و ارزیابی کنیم که حضور ما چقدر می‌تواند در بازار جهانی مفید باشد.

تا این دوره برنامه جدی برای گرنت وجود نداشت

مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی با اشاره به اینکه روزها و ساعات پایانی دولت سیزدهم در گذر است، گفت: در مدتی که در اداره کل مجامع فعالیت کردیم، تلاش داشتیم با گروه‌های مختلف به تعامل برسیم. یکی از اقدامات در این دوره اصلاح اساس‌نامه گرنت بود، همچنین در موضوع برگزاری فلوشیپ جلساتی برگزار شد و تلاش به برگزاری آن وجود دارد.

اسماعیل جانعلی‌پور با تاکید بر اینکه اگر مرجع متخصص در این حوزه برای شناخت کتاب خوب برای کودکان باشد، گرنت از آن حمایت می‌کند، ادامه داد: شاید بتوان گفت تا این دوره برنامه جدی برای گرنت وجود نداشت اما هنوز فرصت است و گرنت فضایی بدون حاشیه‌ای دارد. امکان شتاب گرفتن این مسیر در ادامه وجود دارد.

او با بیان این نکته که ممکن است در ابتدا، برگزاری فلوشیپ در تهران غیرممکن به نظر برسد، ادامه داد: در موضوع فلوشیپ فکر می‌کردیم کار نشدنی باشد، برگزاری این رویداد در فضای نمایشگاه سخت بود اما اصل موضوع شدنی بود.

جانعلی‌پور با تاکید براینکه در حوزه تخصیص گرنت باید به محتوای فاخر دسترسی پیدا شود، افزود: حوزه نوجوان در فیلم، بازی و کتاب فقیر است و تلاش شده کاستی آن جبران شود. برخورداری از محتوایی که فاخر باشد و بتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم محدود است، به عنوان مصرف کننده نوجوان کتاب قابل توصیه نداریم.403101

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد