مثلث احیای کوهستان پارک!

1403/05/30 09:21
کد خبر: 2340
کد نویسنده: 1002
مثلث احیای کوهستان پارک!

آینه دق شنیده اید؟ حکایت این روزهای کوهستان پارک شادی مشهد شده است! این تجربه را قطعا همه مشهدی ها داشته اند، این که وقتی گذرت به آخر وکیل آباد بیفتد یا در مسیر برگشت از ییلاقات هستید، نگاهت که به چرخ و فلک و آن شکوه به خاک کشیده شده کوهستان پارک می افتد، آهی از سویدای دل می کشید و به یاد آن شور و شعفی که زمانی در این نقطه از شهر برقرار بود، می افتید. شور و شعفی که حالا 12 سال می شود که دیگر خبری از آن نیست.

از همان سال 91 که این اتفاق رقم خورد و تصور می شد که خیلی زود دوباره بساط شادی این پارک نوستالژیک مشهدی ها علم شود، علاوه بر مطالبه جدی بازگشایی مجدد آن، ضرورت حفظ کاربری کوهستان پارک شادی مشهد را گوشزد کردیم، تعطیلی که طولانی شد و گره های سفت و محکم بر جانش افتاد، در روزنامه «خراسان» هربار، احیای شهربازی خاطره انگیز مشهدی ها را مطالبه کردیم و هربار هم به در بسته خوردیم و البته اگر نبود همین پیگیری ها و مطالبه گری ها برای حفظ کاربری کوهستان پارک، شاید حالا دیگر چیزی از آن باقی نمانده بود که به دنبال احیایش باشیم. به گزارش «خراسان»، سال پیش تمام امیدها به احیای کوهستان پارک شادی زنده شده بود و تقریبا همه در انتظار آغاز فرایند احیای این شهربازی نوستالژیک بودند که البته باز به سد محکم اختلاف نظرها و مالکیت خورد؛ 4 خردادماه سال گذشته، گزارشی با عنوان «امید به احیای کوهستان پارک شادی» منتشر کردیم که در آن، از واگذاری شهربازی نوستالژیک مشهدی ها توسط بانک دی به سازمان کوثر زیرمجموعه بنیاد شهید، خبر می داد تا امیدها برای بازشدن قفل احیای کوهستان پارک زنده شود. در این گزارش، مدیریت شهری نیز با تاکید بر حفظ کاربری از آمادگی برای توافق خبر داد. 4 تیرماه همان سال نیز در روزنامه خراسان خبری با عنوان «خبرهای خوش شهردار برای مشهد» منتشر شد که در آن شهردار مشهد با تاکید بر حفظ کاربری کوهستان پارک شادی اظهار کرده بود: «با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران توافق شد که کوهستان پارک شادی به صورت خیلی مدرن احیا شود». روزنامه خراسان در 17 مرداد 1402 نیز گزارشی با عنوان «احیای کوهستان پارک شادی در مسیر تحقق» منتشر کرد که در آن معاون اقتصادی شهردار در حاشیه حضور در تحریریه روزنامه خراسان و دیدار با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار برای تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی اظهار کرد: «باتوجه به مذاکرات و توافقات اخیر، چشم من روشن است که کوهستان پارک شادی حداقل در این دوره از مدیریت شهری تعیین تکلیف شود.» همه این امیدواری ها اما به یک نقطه بن بست رسید که گزارش آن را 16 دی ماه پارسال با عنوان «قفل مالکیت بر احیای کوهستان پارک» منتشر کردیم. البته در تمام این مدت پیگیری این مطالبه جدی مردم برای احیای کوهستان پارک شادی را رها نکردیم و حالا نیز سخنگوی شورای شهر مشهد به عنوان فردی که از ابتدا در دوره ششم مدیریت شهری پیگیر اقدامات کوهستان پارک بوده است، در گفت و گو با ما از ضرورت همراهی مجموعه های قضایی، نظارتی و اجرایی استان برای تعیین تکلیف مالکیت کوهستان پارک به عنوان سد اصلی در مسیر احیای آن می گوید.
مجموعه حقوقی شهرداری مشهد ورود کند
موسی الرضا حاجی بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که اقدامات برای تسریع در احیای کوهستان پارک شادی مشهد به کجا رسید؟ به «خراسان» می گوید: یک مشکل اساسی در شهرداری مشهد داریم، این که شاید پیگیری نشدن برخی موضوعات باعث می شود که ما دچار چالش شویم. همه می دانند اصل موضوع کوهستان پارک چیست، اختلاف کجاست و چرا حل و فصل نمی شود، اما در شهرداری باید یک تصمیم واحدی گرفته شود، مجموعه حقوقی شهرداری ورود کند، مجموعه استانی پای کار بیاید تا برای یک بار این موضوع را تعیین تکلیف کنند. وی می افزاید: اگر واقعا مالکیت کوهستان پارک متعلق به شهرداری است که خب به شهرداری واگذار کنند. اگر متعلق به شهرداری نیست، برای یک بار هم بگویند متعلق به شهرداری نیست تا ما تکلیفمان را با سرمایه گذاری که می خواهد سرمایه گذاری کند، بدانیم. یا خود شهرداری که می خواهد سرمایه گذاری کند، بداند باید چه کار کند. سخنگوی شورای شهر مشهد تصریح می کند: تا موضوع مالکیت حل و فصل نشود، هیچ اتفاقی شکل نمی گیرد، یعنی آن چیزی که ما و شما در ذهن مان داریم، آن نگاهی که 25 سال قبل به کوهستان پارک داشتیم که یادآور روزهای خوب و شیرین ماست، رقم نمی خورد، این اختلاف باید حل شود و نیاز دارد که مجموعه قضایی استان، مجموعه نظارتی و مجموعه اجرایی استان کمک کنند. برای یک بار هم که شده بیایند این موضوع را تعیین تکلیف کنند که مردم از این بلاتکلیفی بیرون بیایند.
وقف نامه را پیگیری کنند
سخنگوی شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود وقف نامه ای درباره کوهستان پارک، آیا نمی توان موضوع را از طرق دستگاه قضایی پیگیری کرد؟ می گوید: من جای شهرداری در مقام اجرا بودم، قطعا پیگیری می کردم. موضوعاتم را بارها به مجموعه شهرداری انعکاس دادم که شما به سمت اجرای موقوفه، وقف نامه و موضوعات حقوقی که بنا بر آن معتقد هستید که این ملک باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد، بروید و آن را مطالبه کنید، حال در مراجع قضایی یا حاکم می شویم یا نمی شویم اما بالاخره برای یک بار باید این موضوع تعیین تکلیف شود که بدانیم باید چه کار کنیم.403101
خراسان
 

 

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد

اولا چراازاون استانداری که مالکیت کوهستان پارک را به بنیاد شهید یا بانک دی داده.است بازخواست نمی کنید که با چه حقی این کار راکرده است.متاسفانه کسی نمی خواهد که این مشکل حل شود وگرنه قانون خودش همه چیز را تعریف کرده.دوما شاهد نابودی باغ وحش نوستالژی هم هستیم هر چند ماه اعلام می کنند که یک حیوان ارزشمند از دست رفته.وداخل زمین باغ ان هم یک واحد ساختمان مسکونی ساخته شده که هیچ کس دلش برای این چیزا نمی سوزد ومسئولین هم درخوابند؟؟؟؟!!!