وزرای راه و شهرسازی، صمت وکشاورزی در بوته نقد نمایندگان

1403/05/30 05:38
کد خبر: 2341
کد نویسنده: 1002
وزرای راه و شهرسازی، صمت وکشاورزی در بوته نقد نمایندگان

صحن علنی مجلس شورای اسلامی صبح و عصر دیروز به ادامه بررسی صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم پرداخت و وزرای پیشنهادی جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به عنوان وزرای باقی مانده از تیم اقتصادی پزشکیان محل مهم ترین موافقت ها و مخالفت ها بودند.

دراین میان بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد، تنها وزیر زن پیشنهادی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی یکی از پرمناقشه ترین صحنه ها را برانگیخت چرا که موافقان با اشاره به تحصیلات و سابقه 25 ساله حضور وی در این وزارتخانه، او را فردی متخصص و با تجربه در حوزه حمل و نقل و شهرسازی معرفی کردند اما مخالفان با اشاره به همین سوابق و رویدادهایی مثل افزایش سرسام آور قیمت مسکن در برخی از کلان شهرها، مدیریت وی را زیر سوال بردند.با این حال فرزانه صادق هنگام دفاع از خود وعده داد که جلوی رانت خواری ها در زمین و مسکن و مظاهر فساد در این وزارتخانه بایستد، وعده ای که در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی نیز از بیان غلامرضا نوری قزلجه شنیده شد، اما بررسی صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت نیز آخرین بخش دیگر پرمناقشه ماراتن بررسی صلاحیت وزرا بود که در ادامه می خوانید:
اتفاقات وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نباید تکرار شود
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با بیان این که اتفاقات وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نباید تکرار شود، از وزیر پیشنهادی خواست تا درباره نحوه سیاست‌گذاری خود در این وزارتخانه، دانش‌بنیان کردن کشاورزی، احیای مرغ آرین، جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی شفاف‌سازی کند. به گزارش خانه ملت، اسماعیل کوثری در نشست علنی نوبت صبح دیروز گفت: تشکیل دولت وفاق یک سیاست بسیار بجا و قابل قبول و نیاز ملت و جامعه ایران است اما بحث اصلی من برای مخالفت فقط یک مورد است که در گذشته یعنی دولت سیزدهم شهید آیت‌ا... رئیسی یکی از عزیزان نماینده را برای وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کرد و اما من با تحقیقاتی که کردم مشخص شد وی آن چنان به وزارتخانه آشنا و مسلط نبود که باعث بروز مشکلاتی شد.
با این حال محمد جلالی نماینده محلات و دلیجان در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت‌ در محیط روستایی و حوزه کشاورزی را دارد و در صورتی که زیربخش‌های مختلف کشاورزی با وزیر پیشنهادی هماهنگ باشد، می‌تواند در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کند. وی افزود: به کارگیری مناسب ظرفیت حوزه کشاورزی، توجه به اسناد بالادستی، تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم از برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز در دفاع از خود مبارزه با فساد را در سرلوحه برنامه های خود اعلام کرد و گفت: محکم‌ترین وعده‌ای که در حضور مردم و نمایندگان خانه ملت می‌توانم بدهم این است که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، کارآمدی و سلامت مبتنی بر روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی پیاده کنم.به گزارش ایرنا «غلامرضا نوری قزلجه» تصریح‌کرد: محکم‌ترین وعده‌ای که در محضر مردم و نمایندگان خانه ملت می‌توانم بدهم این است که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، کارآمدی و سلامت مبتنی بر روحیه جهادی را در وزارت جهاد کشاورزی پیاده کنم.نوری قزلجه تاکید کرد: باید بگویم بنده با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمتم مشی‌ام پاکدستی و فسادستیزی بوده و یک مورد خلاف بر این چه در اجرا و چه کمیسیون کشاورزی اتفاق نیفتاده و این مهم ترین وعده ای است که در مجلس شورای اسلامی می توانم بدهم.
مناقشات بر سر تنها وزیر پیشنهادی زن کابینه
هنگام بررسی صلاحیت فرزانه صادق، تنها وزیر پیشنهادی زن کابینه چهاردهم نیز چند نماینده در موافقت و مخالفت با وی صحبت کردند ازجمله محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد از عملکرد گذشته فرزانه صادق در دوره‌های مدیریتی شهرسازی، گفت: متأسفانه سیاست‌های تعیین شده آن قدر انقباضی بوده که تهران رتبه نخست افزایش قیمت مسکن را در میان 150 پایتخت و کلان شهر دنیا به خود اختصاص داده است.
به گزارش خانه ملت، وی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: به عنوان کسی که بیش از 15 سال از عمر خود را صرف مسئله مسکن و شهرسازی کرده ام، نگرانی جدی خود را از سیاست های حاکی از کارنامه خانم صادق ارائه می کنم. خانم مهندس صادق سال ها دبیر شورای عالی شهرسازی بوده است،متأسفانه طی 2 سال پیاپی که وی در سمت دبیری این شورا حضور داشت، رشد قیمت مسکن در کلان شهر تهران رتبه نخست را میان 150 پایتخت کشورهای دنیا کسب کرد و ربط این موضوع به شورای عالی شهرسازی این است که بر اساس آمار، قیمت بالای مسکن به دلیل سیاست های غلطی است که در حوزه زمین تعیین شده است. حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: براساس قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کند، در حال حاضر حداقل به 5 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و در گذشته نسبت به این موضوع کوتاهی شده است. نماینده مردم خمینی شهر با بیان این که مستاجری در حال حاضر سخت و به درد بی‌درمان تبدیل شده، ادامه داد: قبل از این که مخالفت خود را با خانم صادق مطرح کنم ذکر این نکته ضروری است که رئیس جمهور قول حضور یک خانم در کابینه را داده بود که باید گفت این اقدام ارزنده بوده و ما نیز با آن موافق هستیم. خانم صادق دارای تخصص بوده و سابقه حضور در وزارت راه را دارند و فرزند شهید است اما براساس قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکن تولید کند و در گذشته نسبت به این موضوع کوتاهی شده است. نقدعلی اضافه کرد: بخش انبوه سازی یکی دیگر از دغدغه‌های ماست؛ شما زمانی که پشت تریبون قرار گرفتید در مورد این موضوع توضیح دهید، زیرا راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و آماده سازی زیرساخت برای تولید مسکن ارزان قیمت وجود ندارد.
با این حال فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: طبق کلام امام جامعه تنها ملاک واگذاری مسئولیت های اجتماعی و سیاسی شایسته سالاری است بنابراین مدیریت نه زنانه است و نه مردانه. در جایی مانند وزارت یا نمایندگی مجلس اگر بانویی کارآمد باشد، از نظر اسلامی هیچ محدودیتی برای واگذاری مدیریت به وی وجود ندارد.
وی ادامه داد: او دومین وزیر جوان کابینه دولت پزشکیان است که می تواند با همکاری سایر وزارتخانه ها نجات بخش بسیاری از بخش های آن باشد. فعالیت های او نشان می دهد او نظم، مبارزه با فساد و همچنین دستیابی به استانداردها را در برنامه های خود قرار داده است. ظرفیت های کاری ایشان نشان می دهد با نظم و ترتیب می تواند تمام مسئولیت ها را به سرانجام برساند. در دوران مسئولیت خود تصویب ساخت حریم ملکوتی امام رضا(ع) را داشته، حتی نوسازی بافت های فرسوده مسکن را در نظر قرار داده است. محمدبیگی در ادامه یادآور شد: صادق به عنوان دختر شهید از بن دندان پایبند نظام است، دختر شهید بودن او را پولادین بار آورده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه قانون جوانی جمعیت قول داده اند 300 هزار واحد مسکونی موردنیاز مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراهم کنند. ایشان بانویی هستند که سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در دستورکار برنامه های خود قرار داده اند.
وعده «صادق » برای مبارزه با رانت و فساد
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز در دفاع از خود گفت:یکی از افتخاراتی که باعث شده بنده بعد از 23 سال در این جایگاه قرار بگیرم صداقتم، تخصصم، شفافیتم و مبارزه با رانت و فساد و سوداگری بوده است، قطعا کسی که به شما معرفی شده نه متعلق به حزب، شخص، فرد یا گروهی است چرا که اگر وامدار کسی بودم باید در این 23 سال به سهم خواهی های آنان هم پاسخ می دادم. قطعا از این به بعد هم همین طور خواهد بود.صادق مالواجرد با تاکید بر این که در حوزه راه و زمین هم رانت وجود دارد، اضافه کرد: شفافیت و نوع عمل و اقدام در این وزارتخانه بسیار راهبردی و کلیدی است، من از شما نمایندگان مجلس که دغدغه های مردم را طرح کردید عاجزانه درخواست می کنم برای امیدواری مردمی که همیشه جلوتر از ما دولتی ها و شما مجلسی ها عمل کرده و با نجابت پای ما و کشور ایستاده اند به کمک ما بیایید و من به جز تعامل با شما و مشارکت شما قطعا موفق نخواهم شد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: من نماینده مردمی می شوم که به شما رأی داده اند، اگر شما مخالفت کردید یا موافقت، هر دو طرف دغدغه این نظام و پاسخگویی به مردم کشور را داشتید، اتفاقا مخالفت مخالفین برای بنده بسیار درس بیشتری داشت، اگر مخالفین با حرارت بالا نسبت به مخالفت موضوعاتی را بیان می کنند نشان از دغدغه آن ها دارد و من این را درک می کنم و خواهش می کنم به من کمک کنید زیرا جز با تعامل با شما نمی توان برای مردم قدم برداشت. وی در پایان گفت: من صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند.
نظرات موافقان و مخالفان درباره وزیر پیشنهادی صمت
آخرین وزیری که در نوبت عصر روز گذشته مورد بحث و بررسی موافقان و مخالفان قرار گرفت، سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بود که البته به دلیل طولانی شدن جلسه، اظهارات خود وی به نوبت صبح امروز سه شنبه موکول شد اما چکیده نظرات موافقان و مخالفان به شرح زیر بود:
میثم ظهوریان مخالف وزیر پیشنهادی صمت: ناشناس‌ترین وزیر معرفی شده اتابک است و به دلیل سابقه‌اش در اتاق بازرگانی تعارض منافع هم دارد.
روح ا... ایزدخواه مخالف وزیر پیشنهادی صمت: من نگرانم ایشان وزیر پوششی بشود و وزیر اصلی کسان دیگری باشند که ایشان را دقیقه ۹۰ شب آخر معرفی کردند و در لیست گذاشتند.
مصطفی طاهری مخالف وزیر پیشنهادی صمت: سه جلسه با آقای اتابک داشتیم و سوالاتی کردیم، جواب‌هایی که داد نشان داد فهمی از مسائل ندارد.
مطورزاده موافق وزیر پیشنهادی صمت: نقطه قوت آقای اتابک همین است که در دولت نبودند و از مردم بوده و محصول دیوان‌سالاری نیستند.
جلیل مختار موافق وزیر پیشنهادی صمت: ما برای اداره وزارت صمت به یک مدیر و فرمانده کاردان نیاز داریم که آقای اتابک نشان داده مدیر شایسته‌ای است.
ذوالنوری موافق وزیر پیشنهادی صمت: کسی که در دانشگاه میشیگان تکنولوژی صنعتی خوانده از صنعت چیزی نمی داند؟ ایشان برای خودکفا کردن ما در فولاد مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است.
آق ارکاکلی، موافق وزیر پیشنهادی صمت: آقای اتابک پروژۀ شهرک اکباتان را بعد از انقلاب ساخت، تکمیل کرد و توسعه داد. نقطۀ قوت آقای اتابک مهندس‌بودن، کارآمدی و فعال‌بودنش در بخش خصوصی است.403101/خراسان

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد