افت تورم خوراکی، صعود تورم اجاره

1403/06/05 06:15
کد خبر: 2615
کد نویسنده: 1002
افت تورم خوراکی، صعود تورم اجاره

مرکز آمار ایران گزارش داد که 3 شاخص اصلی تورم در گروه های کلی خوراکی، غیرخوراکی و کل کالاها در مردادماه نسبت به تیرماه عمدتاً کاهشی بوده، با این حال اجاره مسکن در محدوده های قرمز سیر می کند و در عین حال رشد قیمت خوراکی ها کندتر شده است

داده های تورمی، از افت سه شاخص تورم ماهانه، نقطه ای و سالانه در مرداد خبر می دهند. در این ماه، تورم خوراکی ها در هر سه شاخص فوق، همراه با روند کلی تورم حرکت کرده و نزولی بوده است. در کالاهای غیرخوراکی نیز در غیر از تورم نقطه ای، شاهد روندی مشابه هستیم.  بررسی های جزئی تر نشان می دهد اجاره مسکن به عنوان کالاهای بسیار مهم سبد خانوار، کماکان وضعیت خوبی ندارد. این کالا در حوزه تورم ماهانه در رده دوم و در حوزه تورم نقطه ای در رده اول فهرست کالاها ایستاده است.

افت 3 شاخص اصلی تورمی  
به گزارش خراسان، تازه ترین داده های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در مرداد امسال، رشد ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده (تورم ماهانه) 2 درصد بوده که از رقم  2.2 درصدی در تیرماه، کمتر است. در این ماه، تورم نقطه ای که به معنی رشد شاخص قیمت ها در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است، یک پله پایین تر آمده و از 32.2 درصد در تیرماه، به 31.6 درصد در مرداد رسیده است. تورم سالانه که به معنای رشد 12 ماهه شاخص قیمت ها نسبت به دوره مشابه سال قبل است نیز از 35.5 درصد در تیر به 34.8 درصد در مرداد رسیده است.

افت محسوس تر تورم خوراکی ها نسبت به غیرخوراکی ها
در ماه گذشته، روند نزولی تورم که در بالا اشاره شد، تقریباً به همه شاخص های تورمی گروه های اصلی یعنی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی، سرایت کرده است. در حوزه کالاهای خوراکی، تورم ماهانه از 1.6 درصد در تیر به 1.1 درصد در مرداد رسید. تورم نقطه ای این کالاها از 26.3 درصد به 24.4 درصد کاهش یافت. تورم سالانه خوراکی ها نیز از  31.4 درصد به 30.2 درصد رسید تا این شاخص در آستانه ورود به کانال 20 درصدی قرار بگیرد.اما در کالاهای غیرخوراکی کند شدن رشد قیمت ها روند آهسته تری داشته و حتی در یک مورد معکوس بوده است. بر این اساس، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی از 2.5 درصد در تیر به 2.4 درصد در مرداد و تورم سالانه از 37.7 درصد به 37.3 درصد رسید  اما تورم نقطه ای از 35.4 درصد به 35.5 درصد افزایش یافت.

مسکن (اجاره بها) در رده های بالای تورم نقطه ای و ماهانه
از جمله مواردی که می توان در شاخص های تورمی مرداد به آن اشاره کرد، قرار گرفتن اجاره بها در رده های بالای تورم ماهانه و نقطه ای است. در این حوزه، اجاره بها با رشد ماهانه 3.2 درصدی در رده دوم بیشترین تورم های ماهانه (در بین گروه های کالایی) قرار گرفت. (این رقم در تیرماه 2.9 درصد بوده است.)از سوی دیگر تورم نقطه ای اجاره بها که شاید بتوان گفت ملموس ترین و قابل مقایسه ترین شاخص تورم این بخش در سطح جامعه است، در مرداد به 43 درصد رسید که هر چند نسبت به رقم مشابه در تیرماه، 0.1 واحد درصد کاهش را نشان می دهد اما بیشترین میزان این شاخص در بین سایر گروه های کالایی مهم است. داده های مرکز آمار هم چنین حاکی از این است که تورم سالانه اجاره بها از 41 درصد در تیرماه به 41.4 درصد در مرداد افزایش یافته است.

قیمت ها نسبت به مرداد سال قبل چه تغییری کردند؟
یک شاخص مهم و مورد استفاده مردم درخصوص قیمت کالاها، تورم نقطه ای است. در این زمینه، داده های مردادماه مرکز آمار ایران نشان می دهد که گروه مسکن (شامل اجاره بها، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها به همراه خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی) با رشد 42.1 درصدی در صدر قرار دارد و پس از آن گروه های آموزش با 40.4 درصد و هتل و رستوران با 34.1 درصد قرار گرفته اند. گروه های کالایی که با کمترین رشد قیمت سالانه (تورم نقطه ای) روبه رو شده اند نیز به ترتیب ارتباطات با 21 درصد، مبلمان و لوازم خانگی با 24 درصد و دخانیات با 27.4 درصد بوده اند.

روند نزولی تورم ادامه می یابد؟
سوال مهمی که با دیدن آمارهای تورم مصرف کننده ایجاد می شود، این است که آیا روند نزولی تورم ادامه خواهد یافت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید به دیگر شاخص های مرتبط نگاهی داشته باشیم. نزدیک ترین شاخص به شاخص تورم مصرف کننده، تورم تولیدکننده است که با فاصله چند ماه اثر خود را بر تورم مصرف کننده نشان می دهد. در این زمینه، گزارش چندی پیش تورم تولیدکننده که توسط بانک مرکزی منتشر شد، نشان می دهد که در تیرماه، این شاخص روندی کاهشی داشته است. از سوی دیگر با توجه به این که نرخ ارز غیررسمی نیز نوسان و رشد چندانی در مرداد نداشته است، می توان نسبت به ثبات انتظارات تورمی و در نتیجه ادامه روند نزولی تورم امیدوار بود. با این حال، از آن جایی که بازار ارز در کشور ما تحت تاثیر شوک های مختلفی قرار می گیرد، کماکان باید منتظر این مولفه ماند. ضمن این که باید توجه داشت حرکت بانک مرکزی به سوی ایجاد بازار توافقی ارز اشخاص نیز فی نفسه می تواند تاب آوری بازار ارز کشور در برابر شوک های خارجی را افزایش دهد./روزنامه خراسان 403100

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد