مناظره معمولی

1403/03/29 05:53
کد خبر: 269
کد نویسنده: 0
مناظره معمولی

گندمی/نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین مناظره چه گفتند؟استراتژی آن ها چه بود؟

نخستین مناظره نامزدهای انتخابات با حضور ۶ کاندیدای این دوره از دیشب با موضوع برنامه هفتم توسعه، مهار تورم و رشد اقتصادی آغاز شد و با محوریت مردمی سازی اقتصاد ادامه یافت. مناظره ای که با بیش از 40 دقیقه تاخیر شروع شد و البته شگفتی خاصی نداشت و نامزدها شاید همه برگ‌های خود را برای مواجهه با یکدیگر در قدم اول  رو نکردند. بسیاری از کارشناسان نیز تاکید کردند که با طرح ۲۳ سوال سنگین از نامزدها ،امکان مناظره از آن‌ها گرفته شده بود .دیشب قاضی زاده سعی کرد اظهارات خود را مبتنی بر نظرات کارشناسانه و نماینده دولت شهید رئیسی معرفی کند.قالیباف ضمن تاکید بر رفع تحریم ها و ارائه ارقام واعداد ، از تنش با دیگر رقبا پرهیز داشت. پزشکیان با تسلط بر متون دینی، سعی در جذب رای عامه مردم داشت.جلیلی خود را مسلط به اجرا نشان داد که راهکارهای عملی برای حل مشکلات ارائه می کند.زاکانی،با تک حمله هایی به رقبا، ضمن تاکید بر اقتصاد درون‎زا از کارنامه اش در شهرداری دفاع کرد و پورمحمدی نیز با فن بیان بالا و تک جملات ساختارشکن، سعی در جذب رای قشر خاکستری داشت. واقعیت این است که امروزه درصد مشارکت در انتخابات رو به افزایش است. آرای مردد ،مناظره ها را مطمئن ترین و ساده ترین روش دریافت اطلاعات می دانند. پس برنده مناظره ها می تواند سهم بیشتری از آرای مردد را از آن خود کند و شانس پیروزی خود را به شدت افزایش دهد. همچنین مناظره ها بهترین فرصتی است که نامزدها در اختیار دارند تا به مردم نشان دهند شایسته ترین فرد برای رئیس جمهور شدن هستند و تصویر یک رئیس جمهور را بازتولید کنند. مناظره ها هزینه های تبلیغاتی نامزدها را نیز به شدت کاهش می دهد و از نظر اقتصادی به نفع آن هاست. همزمان با مناظره ها توجه و حساسیت افکار عمومی به انتخابات بیشتر می شود و نامزدها می توانند حجم زیادی اطلاعات درباره خود به افکار عمومی بفرستند و خود را به آن ها بشناسانند.با تداوم مناظره ها نیز از درصد آرای مردد کاسته شده و عدم قطعیت انتخابات کمتر می شود. مهدی خسروی، مجری و گوینده شبکه خبر، اجرای این مناظره‌ها را برعهده دارد. در ادامه گزیده ای از سخنان 6 نامزد در نخستین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بخوانید:

قاضی‌زاده: مردم واقعاً‌ از وعده خسته شده‌اند
*برای رشد 8 درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم.
*خصوصی‌سازی باید رقابتی و شفاف باشد که ابزار آن بورس است.
*دولت یک پایه اصلیِ سرمایه‌گذاری است اما نباید تصدی‌گری کند.
*مردم واقعاً‌ از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید  گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می خواهیم کارها را انجام بدهیم؟
*درمورد حل مشکل بورس در سه روز،مردم در بورس آینده را می خرند اما دولت روحانی بورس را به خاک سیاه نشاند! برای آن افراد تشکیل پرونده شده است.اگر کار دست ما باشد مشکل بورس را حل می کنیم.
*در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. همین بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیه‎شان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم. بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم. مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و... تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم.
* من می‌خواستم به ظلم‌هایی که علیه شهید رئیسی شده بود، پاسخ دهم اما این جا فهمیدم که باید به ظلم‌هایی که به نظام می‌شود، جواب دهم.️ غرب‌زده‌ها در دوران کرونا منتظر بودند غربی‌ها دوایشان کنند.
*ما بهترین کارشناسان را داریم.بعضی ها طوری حرف می زنند انگار ما کارشناس نداریم مثل زمانی که می گفتند باید مدیر وارد کنیم.
 *با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد. در فروش نفت تحریم ها بیشتر شد ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد.روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد.رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است.رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد 6 درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد.

قالیباف: حتما باید رفع تحریم را دنبال کنیم
*در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذراندیم از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد بوده است. نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است. برنامه‌ای داریم که علاوه بر کنترل تورم، به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.
*برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در اقتصاد، از نظر من بهره‌وری نسبت به سرمایه‌گذاری اولویت دارد. ۱۰۴ میلیارد دلار سالانه در حوزه بهره‌برداری پِرت داریم.
* دکتر پزشکیان به درستی درمورد خودروی دست‌دوم گفتند. پارسال ۸ میلیارد ارز برای خودرو هزینه کردیم اما چه خودرویی تحویل دادیم؟ مردم و دولت هر دو ناراحت‎اند.
*هزینه تورم را همه مردم دارند پرداخت می کنند؛ برای همین به یک مدیر قوی و صاحب کارنامه نیاز داریم.
*یکی از اقدامات مجلس یازدهم، این بود که قانون جدید بانک مرکزی را نوشتیم و اقتدار به بانک مرکزی برگرداندیم تا بتواند این تخلفات و عدم کفایت سرمایه و کنترل نشدن بانک ها را  توجه کند. در کنار آن برای آن که بتوانیم سرمایه  گذاری را به تولید بیاوریم بهش توجه کردیم. ماده ۸ را یعنی تشکیل بانک توسعه را آوردیم. آن هم برای سال اول.
*تولید که رونق نداشته باشد، مالیات پرداخت نمی شود و هزینه آن باید از جیب مردم پرداخت شود.در تورم اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم، اصلاح ساختار بودجه است.
* مردم اساس تحول در اقتصاد هستند.دستورالعمل ها و قاعده گذاری های خلق الساعه باعث فرار نخبگان و خروج سرمایه  می شود.
*معتقدم حتما باید رفع تحریم را دنبال کنیم. رفع تحریم با رویکرد اقدام در برابر اقدام باید در دستور کار دولت آینده  قرار بگیرد.
*تورم نتیجه سیاست گذاری دولت هاست‌. دولت آینده باید سپر حمایتی در برابر تورم ایجاد کند.آسیب تورم، حاصل بی‌تدبیری دولت ها بوده است.اعتقاد دارم که با مدیریت قوی و حضور مدیران امین و معتقد، می توانیم تحول ایجاد کنیم.

پزشکیان: من هیچ ربطی به دولت روحانی ندارم
*امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد 8 درصدی اقتصادی برسیم‌. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا به الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشد مناسبی نداشته است.
*ما داریم پول می‌دهیم اما به نتیجه توجهی نمی‌کنیم. چرا باید به کسی که ضرر می‌زند فوق‌العاده مدیریت بدهیم؟
*اگر برخی دوستان‌مان را برای مسئولیت‌ها بیاوریم نتیجه‌اش می‌شود وضع فعلی که نتیجۀ دولت‌های مختلف است.
*این هایی که می گویند ما می توانیم پس چه شد؟ مگر قرار نبود یک میلیون خانه بسازند؟ مگر قرار نبود با یک میلیون تومان، شغل ایجاد کنند؟ مگر نمی گفتند در سه روز مشکل بورس را حل می کنم؛ پس چه شد؟
*چه کسی گفته که باید به بیرون دل ببندیم؟یک معلم چرا باید اسنپ کار کند؟
*تصور این که عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی و وابسته هستند را باید درست کرد. مردم ایران می توانند مشکلات را حل کنند نه یک دسته و جناح! عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند، یا کسری بودجه است یا چاپ پول.
*من از اول دارم می گویم داخل ،ما هوای داخل را نداریم ما فقط یک گروه خاص را مدیر می‌دانیم؛ آدم‌های باتجربه را گذاشتیم کنار و بعد یک عده آدم بی‌تجربه را می آوریم مدیر می‌کنیم.
*حضرت ابراهیم امتحان داد به پیامبری برگزیده شد.ما افراد صفر کیلومتر بی تجربه را به کار گرفتیم.
*نمی خواهم دولت را با دعوا و درگیری اداره کنم.به آقای قاضی زاده عرض کنم نمی خواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم، نگفتم مدیر از خارج بیاوریم گفتم مشاور بیاوریم.
*آقای زاکانی قرارداد با چین را شفاف کن!قرار باشد این طوری بحث کنیم، وارد بحث تخلفات در شهرداری می شویم، ولی نمی خواهم.
*تحریم همان جنگ است و کشته‌های آن فقرا هستند. من هیچ ربطی به دولت روحانی ندارم.
*طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای پوپولیستی.من خزانه دولت را اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم.
جلیلی: از معیشت مردم غافل نمی‌شویم
*در برنامه برای تحقق رشد 8 درصد فقط نباید رشد را به سرمایه محدود کنیم.مهم تر از سرمایه، مدیریت سرمایه، نیروی انسانی و فناوری است. اگر قرار است رشد 8 درصد داشته باشیم باید 47 برنامه در دولت تهیه شود.
*برنامه ششم اجرا نشد، چون دولت وقت به آن اعتقاد نداشت. این جا محل انتخاب است و مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه دولتی سرکار بیاید.
*1200 کارگر یک کارخانه به خاطر اهلیت نداشتن کسانی که کارخانه در دهه نود بهشان واگذار شد تبدیل به ۴ نگهبان شدند.
*اگر واحد پول رسمی‌مان ریال است باید نظام و دولت مقتدر بتواند بر ریال حاکمیت داشته باشد. بداند این گردش پول و حرکت پول در اقتصاد کشور چگونه است تا حکمرانی کند. وگرنه با برخی اقدامات مقطعی مسئله حل نمی شود.
*برای حاکمیت ریال باید آن سامانه هایی که لازمه حاکمیت ریال است مثل سامانه مودیان، سامانه املاک و اسکان و رفاه ایرانیان و ... تکمیل شوند و با هم ارتباط داشته باشند و موضوع حاکمیت ریال را داشته باشید.
*ما امروز مصارف و منابع ارزی داریم؛ منابع ارزی مان خوشبختانه بیشتر از مصارف ارزی است؛ اما باید اولویت بندی و مدیریت شود تا به سمت مصارف اولویت دار برود. چیزی مثل دبش حاصل فرایندی بود که از قبل وجود داشت و منابع و مصارف منطبق بر اولویت بندی ها نبودند.
*در یکی از سال ها قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش یافت. وقتی بررسی کردیم اول بهانه می آوردند که ارز تخصیص داده نشده است ولی بررسی کردیم دیدیم تخصیص داده شده بود ولی فرایند مدیریت نشده بود. باید فرایند را  تا نتیجه دنبال کرد.
*پیشرفت با مشارکت همه مردم اتفاق می افتد.در ۴ سال آینده رئیس‌جمهور نباید دچار روزمرگی شود.رئیس‌جمهور در کنار حل مشکل معمول، باید کشور را جهش دهد. رئیس‌جمهور باید بداند علت اصلی مشکلات چیست. از معیشت مردم غافل نمی‌شویم.باید برای کوتاه مدت طرح های معیشتی داشت.

زاکانی: تحریم را باید در کشور خنثی کرد
*مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی آمریکاست. برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم.
*عده‌ای دارند با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند. می‌شود کار کرد، کشور امکانات دارد.
*فاجعه‌ای که در دهۀ ۹۰ توسط دولت روحانی اتفاق افتاد باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشته باشیم که در دولت شهید رئیسی به ۲۳ درصد رسید.
*تحریم را باید در کشور خنثی کرد و دیپلماسی هم برود اساس و بنیان آن را تغییر دهد. ما تا وقتی واکسن تولید نکردیم به ما ندادند.
*درباره تورم، بانک ها عامل اصلی هستند اما در کنارش دولت.  اما سال 92 دولت وقت 205 همت بدهی داشت اما در دولت آقای روحانی بیش از هزار همت شد این بدهی.  مخروبه ای تحویل شد اما از هنرهای شهید رئیسی بود که این را سامان داد.
*باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت بگیرد. معادل قیمت طلای روز، اعتبار طلای غیرقابل برداشت به اندازه سهم خانوار از انرژی در حساب خانوار شارژ شود.
*مدیران ناکارآمد گذشته در ستاد آقای پزشکیان هستند.️دولت وقت در سال 99 با تبلیغ بورس مردم را به خاک سیاه نشاند.
*در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رئیسی می‌شد، این صحنه‌ها جلوی چشم ماست.می‌شود اتهام زد و کشور را ناکارآمد معرفی کرد و مردم را ناامید کرد.شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد چک برجام را نقد کرد. مردم ما الان سکته می‌کنند اگر یاد این بیفتند که به دهه نود برمی‌گردند.

پورمحمدی:باید به اقتصاد جهانی ورود کنیم
*حوادث بین‌المللی و داخلی مثل حمله به سفارت هزینه‌هایی است که ایجاد شده و بدون فرصت شناسی سودی نمی‌بریم.رهبری سالیان سال است که به ما گوشزد‌ می‌کند اما اتفاقی نمی‌افتد.برخی می‌گویند مهم نیست اما تحریم اقتصاد ما را قفل کرده است.
*ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه‌ای است که اولین بحث آن کنترل تورم است.مگر می‌شود در این دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کرد؟!بخش بزرگی از نقدینگی در ناترازیِ بانک‌ها قفل شده است.
*الان بانک مرکزی وام ها را متوقف کرده، تمام قول هایشان به کارآفرینان را متوقف کردند؛ تولید دچار مشکل شده به خاطر بانک مرکزی. به خاطر اجرای سیاستی که بهش گفته‌اند. بهره را از ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ برده به ۲۹ درصد. این خودش تورم‌زای شدید است؛ چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می کند.عوامل تشکیل دهنده اقتدار را به بانک ها ایجاد نکردیم.
*باید به اقتصاد جهانی ورود کنیم، نباید بازیچه باشیم؛ باید بازیگردان باشیم.
*دولت جز وظیفه تامین امنیت و تامین عزت برای مردم ندارد.️دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار رود و قرار «دولت قرار » همین است.
*جلسه خوب و گفت‎وگوی سازنده و صریحی بود که نیاز جامعه ماست. از صداوسیما و مردم تشکر می کنم.
*مشارکت بالا در انتخابات باعث اقتدار ملی خواهد شد.دولت باید در زیر ساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و مردم از این سرمایه‌گذاری‌ها نفع ببرند.️زیرساخت های الکترونیکی باید گسترش پیدا کنند و از مهندسین خبره باید بهره گیری کند.
*دولت مجموعه ای از توانمندی های مختلف است تا بتواند هم افزایی توانمندی های مختلف و نظارت را داشته باشد.️با رمز وفاق و اعتبار تعهداتمان را عمل کنیم و صادقانه با مردم رفتار کنیم تا جواب صادقانه از مردم بگیریم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد