پایتخت در سیطره شرجی جنوب

1403/03/29 06:55
کد خبر: 282
کد نویسنده: 0
پایتخت در سیطره شرجی جنوب

گندمی/درباره آلبوم پرآوازه محسن شریفیان و کنسرت پرشور عرفان طهماسبی که از شب عید قربان،تهرانی ها را به وجد آورد

این روزها بازار کنسرت‌ در پایتخت و دیگر شهرهای ایران حسابی داغ شده‌است؛ مخاطبان موسیقی در یک ماه پیشِ رو با هر سلیقه و ذائقه‌ای می‌توانند به تماشای کنسرت، از پاپ و سنتی گرفته تا تلفیقی و محلی بنشینند. یکی از انواع موسیقی که در سال‌های اخیر، ایرانی‌ها را به خود جذب و علاقه‌مند کرده‌ ، موسیقی محلی جنوب است. اولین کنسرت عرفان طهماسبی، خواننده جوان و مستعد کشورمان که پدیده فصل دوم «عصر جدید» بود، برپایی کنسرت گروه موسیقی جنوبی «هیرون» در تهران و نیز خبر خوش موفقیتی دیگر برای محسن شریفیان، سرپرست گروه موسیقی بوشهری «لیان»، ما را بر آن داشت تا در این نوشته به اجرای موسیقی جنوبی در این روزها بپردازیم.

شروع متفاوت عرفان طهماسبی و هیجانِ «گلوبند»
در سال 99 و در اوج کرونا به فصل دوم «عصر جدید» آمد و تا فینال این مسابقه پیش رفت. عرفان طهماسبی، خواننده جوانی از اهالی شوشتر خوزستان بود که در اهواز زندگی می‌کرد. پدر و مادرش از بختیاری‌های استان خوزستان بودند و عرفان حسابی به خواندن اشعار بختیاری مسلط بود و با اجراهایش داوران «عصر جدید» را غافلگیر کرد. او که به گفته خودش در این برنامه، شاهنامه فردوسی را به شیوه پاپ می‌خواند و در رستوران‌ها برای مردم خوانندگی می‌کرد، بعد از «عصر جدید» راه خودش را در موسیقی پیدا کرد و تک‌آهنگ‌های متعددی از جمله «وای اگر»، «پرسه»، «بی‌ من»، «خداحافظ»، «خالی‌تر از سکوتم» و «گل مهتاب» را منتشر کرد. عرفان طهماسبی، علاوه بر اجرای قطعه‌های موسیقی پاپ، با خواندن قطعه‌های موسیقی جنوبی، تعلق خاطرش به جنوب کشور را هم نشان داده‌ ؛ او تیتراژ فصل دوم سریال «نجلا»، قطعه «گلوبند» و قطعه «چه کنم» را با لحن جنوبی و به همراه موسیقی بندری خوانده‌ است. این خواننده 20 خرداد امسال در صفحه‌اش از صدور مجوز کنسرتش برای روزهای پایانی خرداد خبر داد؛ کنسرت‌هایی که قیمت بلیت‌هایش از 250 تا 895هزار تومان بود و خیلی زود فروش رفت. عرفان طهماسبی در اولین کنسرت‌هایش در 27 و 28 خرداد در هتل اسپیناس پالاس تهران، شروع متفاوتی داشت. پرشورترین قطعه اولین کنسرت طهماسبی در شب عید قربان، اجرای قطعه «گلوبند» بود که برای دقایقی، سالن را روی هوا برد و حاضران بارها از او تکرار این اجرا را درخواست کردند.

 خیام‌خوانی و موسیقی بندری با «هیرون»
گروه موسیقی «هیرون» حدود 19 سال است که دوستداران موسیقی بوشهری و خیام‌خوانی‌های جنوبی را دور خود جمع می‌کند. این گروه به سرپرستی نوذر سعادت‌پور، 26 خرداد در فرهنگسرای نیاوران تهران به اجرای برنامه پرداخت. اعضای گروه موسیقی جنوبی «هیرون» از جمله نوذر سعادت‌پور و محمد فرامرزی با اجرای قطعه‌های «تل عاشقون»، «خروس‌خون»، «خرونگ»، «خیام»، «حنابندان»، «عروسی بوشهری»، «رئیسعلی» و چند قطعه بی‌کلام به هنرنمایی پرداختند. «هیرون» به معنای نوعی نی است. این گروه فعالیت خود را از سال 1384 به سرپرستی نوذر سعادت‌پور شروع کرد و در این سال‌ها عناوین و رتبه‌های متعددی از جمله جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی دفاع مقدس و... کسب کرده‌ است.

«لوکا»، جزو 10 آلبوم برگزیده نی‌انبان
محسن شریفیانِ 48 ساله، از هنرمندانی است که اندازه چند نفر و چند نهاد برای شناساندن موسیقی محلی جنوب در سطح داخلی و بین‌المللی زحمت کشیده‌ است. «مهارت ساختن و نواختن نی‌انبان» با همت او بود که در سال 94 در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید. شریفیان علاوه بر نوازندگی، اهل پژوهش درباره فرهنگ مردم جنوب هم هست. او کتابی به نام «بابا الهوا، موسیقی و مردم‌شناسی بومیان کیش» نوشته است که در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر برگزیده شد. از دیگر افتخارات تازه محسن شریفیان، انتخاب آلبوم موسیقی «لوکا» به عنوان یکی از 10 آلبوم برگزیده در بخش «بگپایپ»(نی‌انبان) جهان توسط مجله سانگ لاینز در ماه می 2024 است. آلبوم «لوکا» تجربه اجراهای گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان است که در سال 1400 به بازار موسیقی عرضه شد. این هنرمند در مراسم رونمایی این آلبوم گفته بود: «زمانی که آواهای رام کُننده موج ‌ها و بادها را به روایت ناخداها و دریانوردهای جنوب دنبال می‌کردم، به نغمه‌‌های دیگری در کرانه‌های خشک خلیج فارس رسیدم! هجاهای بیابانگردی که کارشان رام کردن شترها بود. پایش که بیفتد شتر، بدمست می‌شود! بدتر از هر جهاز در موجی، وحشی‌تر از هر دریایی! در کهن بندر بوشهر به شتر «لوک» و به ساربان «جَت» می‌گویند. جت‌ها لوک را با ترانه راه می‌بردند... گفت‌وگویی به رسم دریا و ساحل»! محسن شریفیان این روزها در مسابقه موزیکال-معمایی «صداتو» که از فیلیمو پخش می‌شود، حضور دارد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد