جشنواره فجری‌ها و نماینده احتمالی ایران در اسکار در راه‌اند

1403/06/08 06:30
کد خبر: 2837
کد نویسنده: 8
جشنواره فجری‌ها و نماینده احتمالی ایران در اسکار در راه‌اند

2 فیلم «آغوش باز»، «نبودنت»، پویانمایی «ببعی قهرمان» و فیلم «رکسانا» با بازی حامد کمیلی، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، امیر آقایی و یسنا میرطهماسب به زودی اکران می‌شوند

دور جدید نمایش فیلم‌ها، اواخر تابستان از نیمه شهریورماه آغاز خواهد شد و سبد اکران متنوع‌تر می‌شود. فیلم‌هایی مانند کمدی «مفت بر»، «قیف»، «شهر گربه‌ها ۲» ویژه مخاطب کودک و نوجوان و «کارزار» که پیشتر به آن‌ها پرداختیم، از 15 شهریورماه به نمایش درمی‌آیند و آثار جدیدی مانند پویانمایی «ببعی قهرمان»، «آغوش باز»، «زودپز»، «هفتاد سی»، ‌«رکسانا» و «نبودنت» نیز به چرخه اکران اضافه خواهند شد. به بهانه قرار گرفتن این شش فیلم در نوبت اکران، نکته‌هایی را درباره این آثار می‌خوانید.
رقابت رامبد جوان و بهرام افشاری با عطاران
پیش از این اکران «قیف» از نیمه شهریورماه قطعی شده بود و مدتی است که تبلیغات فیلم آغاز شده است. اکنون دو کمدی پرستاره «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان و همچنین «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری نیز در نوبت اکران قرار گرفتند تا شاهد رقابت سخت ستاره‌هایی مانند رضا عطاران، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، بهرام افشاری و هوتن شکیبا با یکدیگر باشیم. رامبد جوان شش سال پس از ساخت کمدی «قانون مورفی» سال گذشته کمدی «زودپز» را جلوی دوربین برد و از حضور یک زوج کمدی جدید مانند نوید محمدزاده و محسن تنابنده در این فیلم استفاده کرده است. افشاری نیز با فیلم «هفتاد سی» وارد عرصه کارگردانی شده و به عنوان بازیگر نیز جلوی دوربین رفته است. بهرام افشاری در این فیلم سراغ دوست قدیمی خود هوتن شکیبا رفته و با او همبازی شده است. فعلا کمدی «تگزاس 3» صدرنشین گیشه است و این سه فیلم کمدی جدید به علاوه  «صبحانه با زرافه ها» که به زودی اکران خواهد شد نیز  موقعیت آن را تهدید می‌کنند. باید صبر کرد و دید «قیف»، «زودپز» ، «هفتاد سی» یا «صبحانه با زرافه ها» کدام فیلم از قسمت سوم «تگزاس» سبقت خواهد گرفت.
2 فیلم جشنواره‌ای تلخ و شیرین
از میان فیلم‌های جدیدی که به زودی اکران خواهند شد، دو فیلم «آغوش باز» و «نبودنت» سال گذشته در جشنواره فجر رونمایی شده‌اند. فیلم «آغوش باز» ساخته بهروز شعیبی قصه‌ای عاشقانه را روایت می‌کند و در ستایش خانواده‌دوستی، عشق ورزیدن به یکدیگر و غنیمت شمردن لحظات، پیام‌هایی برای مخاطب دارد. شاید فضای شیرین و کمی سرخوش فیلم مورد پسند عده‌ای از مخاطبان قرار بگیرد، اما به طور کلی «آغوش باز» شانس چندانی برای فروش بالا ندارد. حامد کمیلی و محسن کیایی نقش‌های اصلی فیلم را بازی کرده‌اند و گلاره عباسی، احترام برومند، مهدی هاشمی و شبنم گودرزی نیز در فیلم حضور دارند. کمیلی در «آغوش باز» نقش یک خواننده مشهور را بازی می‌کند که روز برگزاری کنسرت خود، با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مواجه می‌شود. ساخته شعیبی در چهل‌ودومین جشنواره فجر نظر داوران را جلب نکرد و تنها در بخش فنی بهترین صدابرداری، نامزد دریافت جایزه شد. فیلم «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی‌حسینی نیز در چهل‌ودومین جشنواره فجر نمایش داده شد. این فیلم به موضوع مهاجرت می‌پردازد و برخلاف «آغوش باز» فضای تلخی دارد. «نبودنت» ستاره‌های محبوبی مانند سحر دولتشاهی، امیر آقایی و آزاده صمدی دارد، اما با توجه به کیفیت فیلم، بعید است که «نبودنت» بتواند مخاطبان زیادی را به سینماها بکشاند. سحر دولتشاهی بازیگر اصلی این فیلم است و قصه با محوریت کاراکتر او روایت می‌شود. دولتشاهی و آزاده صمدی برای بازی در این فیلم به نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل زن راه پیدا کردند، اما «نبودنت» موفقیتی در جشنواره فجر به دست نیاورد.
نمایش بهترین پویانمایی فجر 42 برای کودکان
علاوه بر «شهر گربه‌ها 2» که از 15 شهریور ویژه رده سنی کودک و نوجوان اکران می‌شود، پویانمایی «ببعی قهرمان» اثر میثم صفارزادگان و میثم حسینی نیز ویژه مخاطب کودک تولید شده است. این انیمیشن، نسخه سینمایی مجموعه پویانمایی «ببعی» است که از شبکه پویا روی آنتن رفته. «ببعی قهرمان» از معدود آثاری است که ویژه رده سنی خردسال ساخته شده است و تصاویر رنگارنگ و فضای شاد آن می‌تواند توجه این گروه از مخاطبان را جلب کند. «ببعی قهرمان» سال گذشته در بخش پویانمایی جشنواره فجر رونمایی و موفق شد دیپلم افتخار بهترین پویانمایی را از آن خود کند.
بازگشت شهبازی با «رکسانا»
دیگر فیلمی که در نوبت اکران قرار گرفته، «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی است. این فیلم سال 1401 جلوی دوربین رفت و آبان‌ماه سال گذشته در بخش مسابقه سی‌وششمین جشنواره فیلم توکیو رونمایی شد. «رکسانا» نامزد دریافت بهترین فیلم از این جشنواره شد و یسنا میرطهماسب هم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره توکیو را از آن خود کرد. ایسنا نوشته با توجه به نبود فیلم‌های واجد شرایط برای معرفی به آکادمی اسکار، در صورت اکران هفت روزه به صورت عمومی، پیش‌بینی می‌شود «رکسانا» جدی‌ترین گزینه برای معرفی نماینده ایران به جوایز اسکار باشد. پیش از این سال 82، سومین ساخته شهبازی یعنی «نفس عمیق» به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده بود. بازیگر اصلی «رکسانا»، یسنا میرطهماسب است که با سریال‌های «ملکه گدایان» و «مرداب» شناخته می‌شود. مائده طهماسبی نیز دیگر چهره شناخته‌شده‌ای است که در این فیلم ایفای نقش کرده است. پرویز شهبازی که آثار مهمی مانند «نفس عمیق» و «دربند» را در کارنامه دارد، آخرین‌بار در دوران شیوع کرونا یعنی سال 1400، در سینمای آنلاین حضور داشت.

 

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد