براساس داده های مرکز آمار کشور درباره نتایج آمارگیری کشتار طیور کشور در سال 1402 مشخص شد

فراز و فرود کشتار مرغ در استان خرسان رضوی

1403/03/29 07:17
کد خبر: 286
کد نویسنده: 0
فراز و فرود کشتار مرغ در استان خرسان رضوی

گندمی/داده های مرکز آمار کشور نشان می دهد کشتارگاه های خراسان رضوی در سال 1402 با کشتار بیش از 83 میلیون قطعه مرغ بعد از استان های شمالی و فارس در رتبه 5 بین استان های کشور قرار گرفته اند.

به گزارش خراسان رضوی، نیمه دوم 1402 دوره ثبات در قیمت مرغ در استان و بازار مشهد بوده و عوامل متعدد مانند کاهش حدود 15 درصدی قیمت جهانی نهاده های دامی و تصمیمات دولت برای واردات نهاده منجر به ثبات در قیمت این محصول شده بود اما به عقیده کارشناسان، این ثبات علاوه بر این که ناشی از رضایت نسبی بخش تولید است متاثر از کاهش سرانه مصرف گوشت مرغ به دلیل هزینه های زیاد خانوارها و تورم فزاینده است. اگرچه به طور دقیق نمی توان سرانه مصرف مرغ را در استان برآورد کرد اما داده های رسمی اگر مورد استناد باشد وضعیت سرانه مصرف مرغ چندان مطلوب نیست.

سرانه مصرف 23 کیلوگرمی کشتارگاه ها

براساس داده های مرکز آمار کشور در سال 1402 تعداد 83 میلیون و 753 هزار و 752 قطعه مرغ به وزن 161 میلیون و 663 هزار و 97 کیلوگرم در کشتارگاه های خراسان رضوی کشتار و به بازار عرضه شد که بیانگر سهم حدود 7 درصدی این استان از کل سهم کشتار مرغ در کشور است.
این عدد با احتساب برآورد جمعیت استان در سال 1400 که معادل 6.8 میلیون نفر بوده و با گذشت 3 سال از این برآورد می توان ادعا کرد هم اکنون جمعیت استان بیش از 7 میلیون نفر است، حکایت از آن دارد که سرانه مصرف گوشت کشتارگاه های استان 23 کیلوگرم برای هر فرد ساکن جغرافیای خراسان رضوی است. البته چند نکته در این خصوص قابل ذکر و توجه است؛ ابتدا این که بخشی از مصارف گوشت مرغ استان از دیگر استان ها به خصوص استان های شمالی تامین می شود، بنابراین میزان مصرف گوشت مرغ استان در سال گذشته بیش از 161 میلیون کیلوگرم بوده است هرچند میزان خروج مرغ کشتار شده استان را هم نمی توان نادیده گرفت. نکته دوم این که بخشی از کشتار مرغ در استان به صورت غیررسمی و سنتی انجام می شود که بدون شک بر آمار کلی کشتار مرغ تاثیر می گذارد. نکته حائز اهمیت دیگر آن که بخشی از مصارف گوشت استان صرف تامین و پوشش نیاز زائران 40 میلیون استان مقدس و حریم حرم رضوی می شود که این عامل خود می تواند به عنوان گزاره قابل تامل و مهم در کاهش سرانه مصرف مرغ استان دیده شود.
داده های مرکز آمار نشان می دهد استان های گلستان با بیش از 131 میلیون قطعه،مازندران با 105 میلیون قطعه، گیلان با 103 میلیون قطعه و استان فارس با 87 میلیون قطعه بیش از کشتارگاه های خراسان رضوی در سال گذشته مرغ کشتار کرده اند. 


 

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد