جشن بازگشت 12 ساله گلبالیست‌ها در پاریس با گلباران میزبان

1403/06/10 05:56
کد خبر: 2938
کد نویسنده: 8
جشن بازگشت 12 ساله گلبالیست‌ها در پاریس با گلباران میزبان

هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک 2024 درحالی با برگزاری مراسم افتتاحیه از روز چهارشنبه به میزبانی پاریس آغاز شد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اندرو پارسونز رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک، مهمانان ویژه این مراسم بودند. مراسم حمل مشعل از یک روز قبل از مراسم افتتاحیه آغاز شده بود و این مشعل درحالی توسط چهره‌های سرشناسی حمل شد که یکی از جنجالی‌ترین نفرات شاخصی که پرچم را حمل کرد، جکی چان بازیگر ۷۰ ساله هنگ‌کنگی بود که محبوبیت زیادی در هنر هفتم دارد و به خاطر بدلکاری‌هایش مشهور است. با روشن شدن مشعل بازی‌های پارالمپیک رقابت ورزشکاران این رشته هم شکل رسمی به خود گرفت.

کاروان ایران که با نام فرزندان ایران در این دوره از بازی‌ها شرکت کرده، از همان روز نخست، شگفتی را آغاز کرد؛ این بار با مدال تاریخی یک دختر 16 ساله. زهرا رحیمی پاراتکواندوکار نوجوان ایران درحالی موفق شد چراغ نخست را برای کاروان کشورمان روشن کند که مدالش، اولین مدال تاریخ پاراتکواندوی بانوان در ادوار پارالمپیک بود. مدالی از جنس نقره. رحیمی روز پنج‌شنبه در گام اول شائو گیان از چین را مغلوب کرد و سپس با برتری مقابل حریفی از برزیل راهی نیمه‌نهایی شد و با غلبه بر حریف گرجستانی به فینال راه یافت. در فینال وزن 52- کیلوگرم اما رحیمی با نتیجه 5 بر 2 مغلوب مبارزی از مغولستان شد و به نقره رسید تا هم اولین مدال نقره تاریخ پاراتکواندوی بانوان ایران و نیز اولین مدال کاروان ورزش کشورمان در این دوره از بازی‌ها را به نام خود سند بزند. این دختر 16 ساله که مدال تاریخی‌اش را از جکی چان روی سکو دریافت کرد، درباره چرایی طلایی نشدنش در پاریس می‌گوید: «سطح مسابقات خیلی بالا و حریفان با تجربه و قدرتمند بودند. در بازی فینال هم حریف مغولی با تجربه تر و فنی تر از من بود و متاسفانه نتوانستم به پیروزی برسم. من جوان هستم و قطعا کم نمی‌آورم و برای المپیک بعدی قدرتمندتر حضور پیدا خواهم کرد. قبل از بازی فینال از ناحیه زانو آسیب دیدم و نتوانستم آن طور که توانایی‌اش را داشتم، بازی کنم. با این حال بسیار خوشحالم که اولین مدال کاروان را گرفتم، اما اگر طلا بود، خیلی خوشحال‌تر بودم و قول می‌دهم که جبران کنم.»

شروع جذاب گلبال ایران پس از ۱۲ سال

دیروز و دومین روز از رقابت‌های پارالمپیک پاریس، ایران در 7 رشته تیراندازی باکمان، تیراندازی، پاراتکواندو، پاراشنا، گلبال، والیبال‌نشسته و پارادوومیدانی نماینده داشت. درحالی که رقیه شجاعی(پاراتیراندازی) و شاهین ایزدیار(۱۰۰ متر قورباغه کلاس SB9) از دور رقابت‌ها کنار رفتند، سعید صادقیان‌پور نماینده وزن 63-کیلوگرم پاراتکواندوی ایران به دلیل مصدومیت از تقابل با حریف برزیلی در گروه شانس مجدد انصراف داد. سیدمحمدرضا میرشفیعی در فینال تپانچه ۱۰ متر بادی کلاس sh۱ در جایگاه هشتم ایستاد. اما یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های روز دوم، شروع هیجان‌انگیز گلبالیست‌های کشورمان بود. شاگردان بهمن دوستی در نخستین بازی خود در پارالمپیک به مصاف فرانسه رفتند و موفق شدند با نتیجه 12 بر 8 میزبان را مغلوب کنند تا امروز و در دومین رقابت خود به مصاف برزیل بروند. گلبال ایران در دوره قبلی این بازی‌ها در ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ غایب بود و پس از ۱۲ سال بار دیگر به صحنه این بازی‌ها بازگشته است.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد