پرچم المپیادی ها بالاست، بالای بالا

1403/06/13 06:54
کد خبر: 3147
کد نویسنده: 8
پرچم المپیادی ها بالاست، بالای بالا

دانش آموزان نخبه ایرانی در المپیادهای امسال کولاک کردند و بارها پرچم عزت، هوش و توانمندی ایرانی را در پیکارهای علمی جهانی بالا بردند. ما این افتخارات را مرورکردیم. دیگر عادت کرده ایم که با اخبار موفقیت ها و مدال آوری های المپیادی هایمان در مسابقات جهانی خوشحال شویم. انگار با خبرهای خوش المپیادی ها که در آوردگاه های علمی جهان نام و نشان و پرچم ایران را بالا می برند، خونی به رگ های عزت، هوش و توانمندی ایرانی مان تزریق می شود.

دانش آموزان المپیادی امسال و در چند هفته گذشته کولاک کردند و بارها از افتخارآفرینی هایشان لذت بردیم و کیف کردیم. فرزندانمان در المپیادهای جهانی و در سخت ترین آزمون های علمی نشان دادند که به قول هادی عامل، گزارشگر کشتی، «پرچم ایران و ایرانی بالای بالاست».

ما در این گزارش، با افتخار مرور خواهیم کرد، گوشه ای از این افتخارات را با چشیدن طعم قدرت و توانایی علمی دانش آموزان ایرانی در جهان.اما در ابتدا و قبل از ورود به فهرست و تابلوی افتخارات دانش آموزان نخبه در المپیادها، بد نیست با این المپیادها بیشتر آشنا شویم و بدانیم اساسا این رویدادهای جهانی چیست؟

المپیادهای دانش‌آموزی پیکارها و رویدادهای سالانه علمی برای رقابت دانش‌آموزان سرتاسر دنیا در رشته های مختلف دانشی است. هدف از ایجاد المپیاد، پیشرفت و رقابت تحصیلی بین دانش‌آموزان است و برگزاری و شرکت در آن اقدامی در جهت توسعه فعالیت های علمی و توجه به سرمایه‌های علمی کشور تلقی می‌شود. هر کشور پس از انجام چند آزمون درونی میان دبیرستان های سراسر کشورش، می‌تواند در قالب گروه اصلی و نیز گروه مهمان در هر رشته ای شرکت کند. اولین آزمون المپیاد دنیا سال ۱۹۵۹ در رشته ریاضی و در بخارست پایتخت رومانی برگزار شد؛ تنها شش کشور اروپای شرقی شرکت کنندگان این آزمون بودند. سایت «سلام» درباره مراحل برگزاری و مراحل مقدماتی آن می نویسد: «مراحل انتخاب المپیاد در ایران، مثل مراحل انتخاب بازیکن برای تیم ملی فوتبال است. اول استعدادها شناسایی و تست می‌شوند، بعد از الک رد می‌شوند و به تیم‌های پایه می‌رسند، بعد از گذشتن از یک الک ریزتر به لیگ برتر می‌رسند و وارد دوره تابستانی می‌شوند. غول مرحله آخر هم بازی‌های ملی است که می‌تواند سکوی پرتاب شما باشد؛ پرتابی آن قدر بلند که یک‌دفعه از روی کنکور با آن ارتفاع عظیم بپرید و به دانشگاه برسید.» 

 حضور در چند المپیاد از تیر تا پایان شهریور

المپیادهای علمی امسال از تیر ماه آغاز شد و به گفته رضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌ پژوهان جوان، اعزام دانش‌ آموزان نخبه به المپیادهای جهانی تا اواخر شهریور ادامه دارد. امسال نخستین رویدادی که دانش آموزان ایران به آن اعزام شدند، 17 تیر و المپیاد جهانی زیست بود که در قزاقستان برگزار شد و پس از آن نیز المپیاد ریاضی در انگلستان بود.

ایران امسال میزبان المپیاد جهانی فیزیک

نکته جالب نیز درباره این المپیادها این بود که امسال ایران بعد از ۱۹سال توانست میزبان المپیاد جهانی فیزیک شود. نخستین بار این المپیاد در سال ۲۰۰۵ در ایران برگزار شده بود و امسال توانستیم برای دومین نوبت میزبان آن در کشورمان باشیم؛ المپیادی های مهمان ۳۵۰ دانش‌آموز و مربی از ۴۶کشور بودند که اول مرداد در شهر زیبای اصفهان برگزار شد.

این افتخارات شیرین

اینک نوبت آن است که با افتخارات دانش آموزانمان در این پیکارهای علمی جهانی آشنا شویم:

رتبه نخست  با 5 مدال در المپیاد نجوم و اختر فیزیک در برزیل؛ «حنانه خرم‌دشتی»، «آروین رسول‌زاده»، «محمدمهدی کشاورزی»، «آریا فاتح‌کرداری» و «علی نادری لردجانی»، نمایندگان ایران در هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک، هریک موفق به کسب مدال طلا شدند تا ایران با این نتیجه درخشان در جایگاه اول بایستد. این مسابقات به میزبانی سازمان IOAA از ۲۷ مرداد تا ۶ شهریور در برزیل برگزار شد و بیش از ۲۵۰ دانش‌آموز از ۵۷ کشور جهان در این مسابقات شرکت کردند.رتبه چهارم در المپیاد فیزیک در اصفهان؛ ایران با یک نشان طلا و چهار مدال نقره عنوان چهارمی پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی اصفهان را از آن خود کرد. چین با کسب پنج نشان طلا بر سکوی نخست ایستاد و پس از آن تیم روسیه با چهار نشان طلا و یک نقره و  رومانی با سه نشان طلا و دو نقره در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

4 نشان رنگارنگ در المپیاد شیمی در عربستان؛ دانش‌آموزان ایرانی در پنجاه‌ و ششمین دوره المپیاد شیمی در شهر ریاض موفق به کسب چهار نشان رنگارنگ شدند. پنجاه‌وششمین دوره از مسابقات این ‌المپیاد بین‌المللی از اول تا ۹ مردادماه ‌به میزبانی عربستان در ریاض و با حضور دانش‌آموزانی از ۸۶ کشور دنیا برگزار شد.

8مدال در المپیاد جهانی اختراعات آمریکا؛ دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا 2 مدال طلا، 3 مدال نقره و 3 مدال برنز کسب کردند. ۱۷ دانش‌آموز مخترع ایرانی در قالب هشت تیم به‌صورت غیرحضوری در مسابقات جهانی علوم و اختراعات آمریکا ۲۰۲۴ که با حضور بیش از هزار نفر از ۳۴ کشور جهان در ۱۲ رشته به میزبانی دانشگاه ویرجینیا ۳۱ مرداد تا سوم شهریور به صورت حضوری و غیرحضوری با حمایت سازمان‌های بزرگ علمی و تحقیقاتی جهان و همچنین شرکت‌های گوگل و مایکروسافت برگزار شد، شرکت کردند.

2 طلا و 2 نقره در المپیاد زیست شناسی در قزاقستان؛ در این مسابقات که به میزبانی آستانه قزاقستان از ۱۷ تا ۲۴ تیر برگزار شد، آرش صمدی و  پوریا نوری نیارکی نشان طلا، سپهر چاچی و محمدرضا یزدخواستی نشان نقره گرفتند.

کسب مدال برای اولین بار در المپیاد اقتصاد؛ تیم المپیاد اقتصاد و مدیریت دانش‌آموزی ایران با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز توسط صهبا انصاری و ابوالفضل مدیرروستا توانست برای نخستین‌بار در این المپیاد جهانی، موفق به کسب دو مدال شود.

افتخارآفرینی در ریاضی؛ کسب یک مدال  طلا،سه مدال نقره،یک مدال برنز  و یک دیپلم افتخار توسط تیم دانش‌آموزی اعزامی ایران در مسابقات جهانی المپیاد ریاضی انگلستان IMO۲۰۲۴.

المپیادی ها را فراموش نکنیم

این ها بخشی از افتخاراتی بود که دانش آموزان ایرانی امسال در المپیادها و آوردگاه های علمی جهانی برای کشور عزیزمان کسب کردند. آن ها تا این مرحله نشان دادند که می توانند و می دانند چگونه برای این سرزمین بزرگ افتخارآفرینی کنند و علم و فناوری ایرانی را بالای بالا قرار دهند اما این که مسئولان ما چقدر قدرشناس این نخبگان جوان هستند، پرسشی است که ما هم علاقه مندیم پاسخش را بدانیم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد