تغییر معادلات علیه نتانیاهو

1403/06/13 07:02
کد خبر: 3158
کد نویسنده: 8
تغییر معادلات علیه نتانیاهو

سرزمین‌های اشغالی شاهد یک اعتصاب بی‌سابقه بود.‌ اعتصاب سراسری به دعوت اتحادیه کارگری با بهانه قرار دادن کشته شدن ۶ اسیر صهیونیست در غزه که البته مسئله بسیار فراتر از کشته شدن اسراست

یازده اسرائیلی در 48ساعت گذشته در کرانه باختری و نوار غزه کشته شده‌اند. چهار نفر از آن‌ها نظامی و در کرانه باختری بودند که اکنون متعاقب حمله گسترده ارتش صهیونیستی شاهد افزایش عملیات فلسطینی‌هاست.7 نفر دیگر در غزه کشته شده‌اند که 6 نفر آن‌ها از گروگان‌های اسرائیلی بوده‌اند. بازگرداندن اجساد آن‌ها موجی از خشم و انتقاد را در جامعه اسرائیلی علیه شخص نتانیاهو به راه انداخته است. آن چه مخالفان نتانیاهو و جریان راست افراطی را به شدت عصبانی کرده است این که به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت احارونوت سه نفر از شش نفر قرار بود بر اساس متن پیشنهادی مصر، قطر و آمریکا در ژوئیه گذشته در مرحله نخست آزاد شوند، اما به علت مخالفت نخست وزیر اسرائیل این توافق امضا نشد.حالا اختلافات میان دستگاه‌های امنیتی و وزیر دفاع اسرائیل با نتانیاهو و راست گرایان افراطی به شدت بالا گرفته و گالانت طی بیانیه‌ای به تصمیم دیروز کابینه برای ادامه اشغال نوار مرزی میان مصر و غزه (فیلادلفیا) اعتراض کرده و خواستار لغو فوری آن با هدف امضای سریع توافق مبادله اسرا شده است.همزمان،اعتصاب‌ سراسری در مناطق اشغالی در اعتراض به کارشکنی‌های نتانیاهو در مسیر مذاکرات آغاز شد. بعد از این اعتصاب‌ها بسیاری از بخش‌های اسرائیلی مثل حمل‌ونقل و بانک‌ها با اخلال مواجه شده است.
اتحادیه عمومی کارگری در اسرائیل از اعتصاب در کلیه تاسیسات اقتصادی (به جز صنایع نظامی) خبر داد.فرودگاه بن گوریون پروازهای خروجی و ورودی را از ساعت 8 صبح به حالت تعلیق درمی آورد.اعتصاب در مدارس و موسسات آموزشی دولتی در درجات مختلف.همچنین ده‌ها مقام محلی اسرائیل اعلام کردند که در بخش‌های مختلف خود به مردم خدمات ارائه نمی‌دهند. چنین تصمیمی و فلج کردن اقتصاد می‌تواند فشارها بر نتانیاهو  را وارد مرحله‌ جدیدی کند که تحمل این وضعیت را برای او بسیار دشوار خواهد کرد. این تصمیم هستدروت (اتحادیه کارگری)می‌تواند برگ برنده مخالفان نتانیاهو باشد.در حال حاضر بیش از 100 گروگان دیگر در غزه وجود دارند و دقیقا مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها زنده هستند.  اکنون فشار اپوزیسیون، معترضان و بخشی از دولت و در راس آن وزیر دفاع تلاش برای امضای هر چه سریع‌تر توافق با حماس برای جلوگیری از کشته شدن هر چه بیشتر این اسراست که تاکنون تعداد زیادی از آن‌ها در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.ناگفته نماند که قبلا سخنگوی شاخه نظامی حماس گفته بود که حتی اگر ۵ تا ۱۰ اسیر اسرائیلی هم زنده بمانند، همان بهایی را مطالبه خواهند کرد که در مقابل همه آن‌ها مطالبه می‌کردند. این گفته ابوعبیده می‌تواند به این معنا باشد که امکان دارد حماس برای خالی نماندن دستانش تعداد معدودی از اسرای مهم (افسران عالی رتبه) اسرائیلی را به اماکن خاصی منتقل کرده باشد که دسترسی اسرائیل به آن‌ها سخت‌تر باشد.به هر روی،بعد از روزها رویکرد تهاجمی دولت نتانیاهو و شناسایی و ترور گسترده رزمندگان و فرماندهان میدانی مقاومت توسط نتانیاهو ( برای برقراری توازن به سود اسرائیل)، از دیروز صبح معادلات علیه نتانیاهو تغییر جهت داد.دولت اسرائیل در این 11 ماه هر آن چه می‌خواسته علیه نوار غزه به کار گرفته  و در کنار این نسل کشی بی‌سابقه، این منطقه را به ویرانه‌ای تبدیل کرده اما با این حال نه اشغال کامل نوار غزه میسر بوده و نه حماس نابود شده است و نه ساکنان این منطقه به خارج از آن کوچ کرده‌اند. بعید است که اگر یک سال دیگر هم از این جنگ بگذرد، اهداف پیشگفته اسرائیل جز کشتار بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه غزه برآورده شود.این جنگ ویرانگر روزی به اتمام خواهد رسید، اما اگر در آن روز همچنان اهداف سیاسی و امنیتی اسرائیل با وجود اعمال این حجم سنگین و افسارگسیخته قدرت تخریب محقق نشده باشد و همه اسرا هم جز همان تعداد بسیار اندکی کشته شده باشند، دردسر و پیامد پایان جنگ به این نحو برای نتانیاهو و اسرائیل به مراتب بیشتر خواهد بود و بعید است که تحت الشعاع بهای بی‌سابقه و سنگینی که غزه پرداخته است و تبدیل شدن آن به تلی از آوار قرار گیرد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد