پرداخت بدهی دولت از جیب کشاورزان

1403/06/20 06:27
کد خبر: 3629
کد نویسنده: 8
پرداخت بدهی دولت از جیب کشاورزان

به گفته مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان، شرکت های پتروشیمی با شرط افزایش 200 هزار تومانی سهم پرداخت هزینه از سمت کشاورزان برای هر کیسه کود اوره حاضر به تحویل کود شده اند. در واقع، این شرکت ها مطالبات‌شان از دولت را از جیب کشاورزان نقد می کنند و یارانه دولت برای خرید کود، از بیش 80 درصد به 53 درصد کاهش یافته است

غلامی-روزنامه خراسان/کشاورزان به ویژه کشاورزان خرد همیشه تحت فشار شرایطی هستند که خود نقشی در آن ندارند و نوسان مناسبات دولت‌ها در دوره های مختلف روند اقتصاد و کار آن‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد. اکنون در آستانه کشت پاییزه که هنوز بعضی کشاورزان مطالبات فروش محصولات مختلف خود را کامل دریافت نکرده اند و ممکن است هنوز بدهی های مربوط به کشت بهاره بر دوش‌شان سنگینی کند. با افزایش یکی از مهم ترین مواد اولیه برای کشت پاییزه خود رو به رو هستند و هر کیسه کود 50 کیلویی یارانه ای اوره را که پیش از این 195 هزار تومان بوده است مجبورند 395 هزار تومان بخرند.

ذخیره‌سازی 18هزار تن کود برای کشت پاییزه

روزهای گرم تابستان رنگ باخته و کم کم حضور پاییز در استان نمایان می شود. کشاورزان استان نیز در حال آماده شده برای کشت پاییزه خود هستند. پیش از این مسئولان مربوطه بیان کرده بودند که شرکت های پتروشیمی به دلیل پرداخت نشدن مطالبات شان از سوی دولت کود به بخش کشاورزی تحویل نمی دادند و اوایل شهریور جاری مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان اعلام کرده بود که بعد 100 روز تأخیر، از 20 مرداد ماه کود ازته توسط شرکت های پتروشیمی ارائه شده و آماده تحویل به کشاورز است. به همین دلیل، برای پیگیری وضعیت توزیع کود یارانه ای کشاورزان برای کشت پاییزه به سراغ عطایی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان رفتم. عطایی در پاسخ به سوال در مورد چگونگی روند توزیع کود بین کشاورزان برای کشت پاییز گفت: در خصوص توزیع کود کشت پاییزه شرکت خدمات حمایتی آمادگی کامل را برای شروع کار دارد، انواع کودهای پایه شامل ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای ذخیره‌سازی بالغ بر 18هزار تن موجود است و مشکلی برای شروع توزیع کود کشت پاییزه نداریم، علاوه بر آن، سامانه توزیع کشت بهاره فعال است و احتمالا تا 10 مهر برای افرادی که سهمیه کود کشت بهاره خود را به دلایلی از جمله قطعی 20 روزه سامانه دریافت نکرده اند، فعال خواهد بود و می‌توانند از سهمیه‌شان استفاده کنند. در واقع اکنون به طور همزمان هم سامانه کشت بهاره فعال است و هم سامانه کشت پاییزه در دسترس است.

عطایی افزود: فرمول کودی توسط سازمان جهاد کشاورزی در سامانه بارگذاری شده است و کشاورزان می‌توانند سهمیه خود را بر اساس حواله الکترونیک و الگوی کشتی که برای هر شهرستان در سامانه پایش مواد کودی تعیین شده است، دریافت کنند.

افزایش 100 درصدی قیمت کود اوره

از وی در مورد مبلغی که کشاورزان باید برای خرید هر کیسه کود هزینه کنند سوال کردم. مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان در پاسخ گفت: قیمت های مصوب اعلام شده در سامانه موجود است و قیمت مشخص است. تنها تغییری که امسال داشتیم قیمت کود اوره بوده است، کیسه 50 کیلویی آن از 195هزار تومان به 395هزار تومان تغییر قیمت داشته است. بقیه کودها تغییر قیمت نداشته اند. هر کیسه 50 کیلویی کودهای مختلف به ترتیب سوپرفسفات ساده 305500 تومان، سوپر فسفات تریپل  715هزار تومان، کلرور پتاسیم 747500 تومان، سولفات پتاسیم 812500 تومان است و در سامانه بارگزاری شده و آماده ارائه به کشاورزان استان است.

50 همت بدهی دولت به پتروشیمی‌ها از سال 1396

عطایی در پاسخ به علت افزایش قیمت کود اوره گفت: مشکلاتی در حوزه تأمین منابع مالی یارانه ما به التفاوت کودها بوده است. در واقع شرکت های پتروشیمی بالغ بر 50 همت از دولت مطالبات داشتند و چندین مرحله وقفه در عدم تحویل کود به بخش کشاورزی از سال گذشته ایجاد شد. در سال گذشته از ابتدا تا پایان چیزی حدود 100 روز کود به بخش کشاورزی ندادند، مانع شدند و مطالبات‌شان را طلب کردند. امسال نیز از ابتدای سال تا سوم مردادماه حدود 50 روز وقفه بر اثر تحویل ندادن کود به بخش کشاورزی به وجود آمد و شرکت های پتروشیمی مطالبات‌شان را می‌خواستند.

وی در توضیح مطالبات مورد نظر شرکت های پتروشیمی گفت: نرخی که آن ها اعلام کرده اند از طریق سامانه بورس مشخص است. قسمتی از پرداخت آن در تعهد شرکت خدمات حمایتی است و پرداخت مابه التفاوت آن در تعهد دولت است. پرداخت تعهدات دولت از سال 1396 پرداخت نشده بود. در نتیجه، در نتیجه تنها راه گریز از این مشکل که بتوانند فرآیند را به سمت جلو هدایت کنند، شرکت های پتروشیمی درخواست کردند شرکت خدمات متعهد شود که 200 هزار تومان بر مبلغی که پیش از این پرداخت می کرده است اضافه کند، به واقع، شرکت‌های پتروشیمی ما را اجبار کردند که 200 هزار تومان اضافه کنیم و ما مطابق همان 200 هزار تومان را روی قیمت کود اضافه کردیم.

53 درصد یارانه داده می شود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان اضافه کرد: با این حال، با وجود آن‌که کود اوره با قیمت 395 هزار تومان برای بهره‎‌بردار توزیع می شود باز هم حدود 53 درصد یارانه به این نهاده مهم تعلق می‌گیرد پیش از این بیش از 80 درصد به آن یارانه داده می شد. اکنون کشاورز 47 درصد هزینه کود را پرداخت می کند.

توزیع کم کود، کفاف نیاز را نمی‌دهد

مهدوی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان با اشاره به افزایش قیمت کود اوره تا حدود 400 هزار تومان، اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت، کود در حجم کم توزیع می شود مثلا برای هر هکتار 350 کیلو و این می‌تواند باعث شود کشت پاییزه با مشکل مواجه شود. زیرا در ابتدای کاشت، کود اوره جزئی از الزامات آن است و اگر کم باشد ممکن است مشکل به وجود بیاید و بر تولید مؤثر باشد.

وی معیار سهمیه کود در شهرستان‌ های مختلف را مشابه توصیف کرد و افزود: یا ساعت مالکیت آب در نظر گرفته می شود یا سطح تولید را. با وجود این، حجم کم توزیع کود، کفاف نیاز را نمی‌دهد و حتی اگر سطح زیر کشت را تحت تأثیر قرار ندهد و کشاورزان با توجه به تجربه های گذشته، امید به حل مشکلات داشته باشند اما بر میزان تولید محصول مؤثر خواهد بود.

ما در قیمت‌گذاری نقشی نداریم

میری، معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز با اشاره به این که تغییر قیمت کود اوره حدود یک ماه است که اتفاق افتاده گفت: تصمیم گیری در مورد قیمت‌گذاری ها در تهران انجام می شود و استان نقشی در آن ندارد. با این حال، کمبودی در تهیه کود نداریم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد