مشهد مهیای جشن بزرگ غدیر

1403/04/04 09:14
کد خبر: 364
کد نویسنده: 0
مشهد مهیای جشن بزرگ غدیر

لب ها به خنده گشوده می شود و هر لبخند، پیغامی می شود عارفانه که دوستی ها را به برادری ارتقا می دهد در مبارک روزی که با شناسنامه غدیر، شناسه عشق و دوستی می شود. فردا عید بزرگ غدیرخم است و همه شهر یکدل پای کار هستند تا غدیر را به شکوهی مومنانه گرامی بدارند؛ و این گونه است که اگر چشم شوی به عشق، بر در و دیوار شهر، شور و جشن و سرور خواهی یافت. مشهد الرضا(ع) این روزها از آغاز دهه ولایت سرشار از جشن و سرور است و فردا نیز به مناسبت عید سعید غدیر برنامه ها و جشن های بزرگی تدارک دیده شده و برگزار خواهد شد که در ادامه می آید

جشن غدیر در سرای امام مهربانی ها

حرم مطهر رضوی همانند همه مناسبت ها، میعادگاه حضور عاشقان برای برپایی جشن بزرگ ولایت است. بنا بر اعلام آستان قدس رضوی، جشن بزرگ غدیر همزمان با روز عید با حضور زائران و مجاوران در حرم رضوی برگزار می‌شود. ویژه برنامه جشن روز عید غدیر صبح روز سه‌شنبه پنجم تیرماه در تالار ولایت، میزبان زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع) خواهد بود. این مراسم صبح روز عید، با قرائت آیاتی چند از کلام‌ا... مجید آغاز می‌شود. اجرای برنامه مدیحه‌سرایی با نوای ستایشگر اهل‌بیت(ع) مهدی پاینده‌فر و نغمه‌سرایی سیدمهدی ذاکری‌فر از دیگر برنامه‌های جشن روز عید غدیر در حرم مطهر رضوی است. در این مراسم باشکوه همچنین گروه سرود و همخوانی گلدسته‌های حرم اجرای برنامه دارند و سپس سید سلمان رحمان‌پناه در مدح امیرالمومنین(ع)، دکلمه‌خوانی خواهد کرد. در این مراسم شاعر آیینی خطه خراسان، حجت‌الاسلام سید حسین سیدی جدیدترین سروده‌های خود در وصف مولای متقیان، حضرت علی(ع) را تقدیم محبان اهل‌بیت(ع) و زائران حریم ملکوتی حضرت رضا(ع)، می‌کند. نغمه‌سرایی توسط سیدرضا حسینی، رضا آتشبار، احمد واعظی و علی ملائکه نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این مراسم است.

برپایی ۱۵۰۰ ایستگاه صلواتی در مشهد

همچنین رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد نیز درباره برنامه های جشن بزرگ عید غدیر گفت: در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر عید بزرگ غدیر خم، ۱۵۰۰ ایستگاه صلواتی در مشهد برپا می شود. محمد رضا صفایی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: پیش بینی می‌شود این تعداد به ۲۰۰۰ ایستگاه افزایش پیدا کند. رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد، کارناوال عید غدیر با مشارکت ۱۱۰ کاروان خودرویی در شب و روز عید غدیر را از دیگر برنامه‌های عید غدیر بیان کرد و گفت: هر ساله حضور این کارناوال‌ها شور و شعف خاصی برای جشن و مراسم شادی می‌افزاید. وی بیان کرد: چهار نوبت پخت غذا شامل ۲۲۰ دیگ، ۳۳۰ دیگ و دو دیگ ۱۱۰ نفره از سوی هیئات مذهبی برای ظهر عید غدیر انجام می‌شود که در حاشیه شهر توزیع خواهد شد. صفایی با اشاره به این که در شب و روز عید غدیر ۴ میلیون نفر اطعام می‌شوند، گفت: برپایی ۵۰۰ داربست باهدف فضاسازی شهر ویژه عید غدیر و ۱۰۰۰ جشن در حسینیه و تکایا از دیگر برنامه‌های عید غدیر است. رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد گفت: ۲۰ خیابان در سطح شهر از جمله احمدآباد، فداییان اسلام، رسالت، پنج تن، سیدی و طرق پذیرای عاشقان و دلدادگان اهل بیت(ع) با مراسم جشن و برنامه‌های فرهنگی هستند. وی ادامه داد: در شب عید غدیر با مشارکت شهرداری مشهد، ۵۰ نقطه مشهد نورافشانی می‌شود. صفایی استقبال مردم از جشن‌های عید غدیر را بی نظیر بیان کرد و گفت: شور و شوق جشن‌های مذهبی به طور ویژه عید غدیر هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود و این نشان‎دهنده ارادت مردم به خاندان اهل بیت(ع) است. وی افزود: هزینه‌های مراسم‌ها، جشن‌های غدیر با مشارکت شهرداری مشهد، شورای هیئات مذهبی و خیران تامین می‌شود. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز گفت: اقدامات خوبی توسط هیئت مذهبی، مجموعه‌های فرهنگی، تبلیغی و مبلغان در راستای بزرگداشت غدیر طراحی و برنامه ریزی شده است. حجت الاسلام هادی صاحبقرانی برگزاری مهمانی خیابانی و راه اندازی ایستگاه صلواتی، در راستای ترویج و بزرگداشت غدیر و مسئله امامت و ولایت را از جمله آن برنامه‌های دهه ولایت بیان کرد.

آیت ‌ا... ‌علم‌الهدی:

همه جا باید نشانی از عید غدیر باشد

آیت ا... علم الهدی گفت: باید همه استان رنگ امیرالمؤمنین(ع) به خود بگیرد. همه جا باید نشانی از عید غدیر باشد. به گزارش Alamolhoda.com، نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با اعضای ستاد برگزاری جشن عید سعید غدیر، با اشاره به برنامه های متنوع و ویژه بزرگداشت این روز بزرگ اظهار کرد: در فرایند اطعام ها هیچ انحصاری به یک قشر یا حتی یک شهر در استان نداشته باشید. همه مردم استان ولایتمدار صدیق و مخلص امیرمؤمنان(ع) و در این عید بزرگ، بر سفره کرامت مولا مهمان هستند؛ بنابراین طوری برنامه ریزی کنید که از حاشیه شهر گرفته تا مناطق مرکزی مشهد و بلکه همه شهرستان های استان، موضوع اطعام فراگیر بتواند آحاد اقشار مختلف مردم را بهره مند کند. وی افزود: باید همه استان رنگ امیرالمؤمنین(ع) به خود بگیرد. همه جا باید نشانی از عید غدیر باشد. خیلی از تحرکات ارزنده و برجسته بزرگداشت عید غدیر مردمی است و ما هم تأکید بر این موضوع داریم؛ اما با این حال، همچنان این نیاز وجود دارد که یک جریان در مقام سازمان‎دهی پای کار بیاید و برنامه های مردمی را منسجم کند و به کمال برساند. اطعام خیلی خوب است و باید به وسعت همه مردم استان گسترده باشد اما تمرکز کنید بر جریان رسانه ای و خبری بزرگداشت عید سعید غدیر تا در یک جلوه تام و کریمانه، مظاهر این عید به چشم بیاید.
همچنین حجت الاسلام محمد احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی درباره نتایج برنامه ریزی های ستادی در جشن عید غدیر پارسال گفت: خوشبختانه سال گذشته تجربه بسیار درخشانی برای بزرگداشت این مناسبت مهم به دست آمد و برای امسال، به جرئت می توان گفت که همه دستگاه ها وظایف خود را در حوزه تسهیل گری شناخته اند.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد