درباره استاد محمود حکیمی،نویسنده پرکار و خالق آثار پرشمار برای کودکان و نوجوانان که اینک در بستر بیماری است

تنت قرین سلامت، رکورد دار ادبیات دینی

1403/06/24 06:00
کد خبر: 3831
کد نویسنده: 8
تنت قرین سلامت، رکورد دار ادبیات دینی

هشتادساله است و از نویسندگان و پژوهشگران پرکار ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات آیینی. استاد محمود حکیمی که این روزها در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است، در طول دوران فعالیتش در حوزه نویسندگی سعی کرده نوجوانان و کودکان را با ریشه‌ها و سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی آشنا کند. محمود حکیمی از نویسندگانی است که نقش مهمی در تحریف‌زدایی از زندگی بزرگان دین و ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، به‌ویژه سیدالشهدا و واقعه عاشورا داشته است و از این‌رو او را «خادم فرهنگ عاشورا» می‌شناسند.

الهه آرانیان- روزنامه خراسان/در پی بستری شدن استاد حکیمی در بیمارستان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عیادت او رفت و با خانواده استاد و پزشکان معالج درباره روند درمانی این نویسنده و پژوهشگر برجسته کشورمان گفت‌وگو کرد. در ادامه از زندگی و آثار استاد محمود حکیمی بیشتر می‌خوانید.

از تحصیل در لندن تا کار در واحد کارشناسی زبان انگلیسی

محمود حکیمی در 9 شهریور 1323 در تهران به دنیا آمد. او پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تربیت معلم به تحصیل پرداخت و دبیر زبان انگلیسی در مدارس تهران شد. حکیمی بعد از مدتی برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در دانشکده تعلیم و تربیت لندن به تحصیل پرداخت و پس از کسب مدرک فوق لیسانس به ایران بازگشت و به تدریس مشغول شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حکیمی در دفتر کمک‌آموزشی مشغول به کار شد و در سال 61 از دفتر کمک‌آموزشی به واحد کارشناسی زبان انگلیسی رفت. او یک سال بعد 64 کتاب درسی علوم انسانی راهنمایی و دبیرستان را ویرایش کرد.

130 کتاب در 50 سال فعالیت

علاقه به ادبیات و نویسندگی در همان سال‌های کودکی و نوجوانی در محمود حکیمی شکل گرفت و اولین داستان او در سال 1341 در کیهان بچه‌ها به چاپ رسید. تا سال‌ها بعد این نشریه داستان‌های حکیمیِ نوجوان را منتشر می‌کرد. این نویسنده از 35سالگی به بعد همکاری خود را با مجله‌های آموزشی و تربیتی مانند ماهنامه آموزش و پرورش، دانش‌آموز، نوآموز، معلم و خانواده، نوجوان و جوان آغاز کرد و تا سال‌ها برای این نشریات قلم می‌زد. محمود حکیمی حالا بیش از 50 سال است که برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد و حاصل این فعالیت درازدامن تالیف بیش از 130 کتاب تالیفی و ترجمه است؛ کتاب‌هایی که بخش مهمی از آن‎ها مذهبی و دینی هستند.

مجموعه 22 جلدی تاریخ تمدن برای نوجوان‌ها

علاقه‌مندان تاریخ، به‌ویژه آن‎ها که به تاریخ تمدن و پیدایش جوامع بشری علاقه دارند، احتمالا نام کتاب مهم و تاثیرگذار ویل دورانت به نام «تاریخ تمدن» را شنیده‌اند. ویل دورانت، نویسنده، فیلسوف و مورخ آمریکایی بود که مجموعه کتاب 11 جلدی «تاریخ تمدن» را از دوران پیش از تاریخ تا پایان قرن هجدهم میلادی با محوریت جهان غرب نوشت. استاد محمود حکیمی هم بر پایه این کتاب، مجموعه 22 جلدی تاریخ تمدن را برای نوجوانان و جوانان تالیف کرد. با این تفاوت که حکیمی در این کتاب بر تمدن ایرانی و اسلامی تکیه کرده‌است؛ موضوعی که نوجوانان و جوانان امروز باید با آن آشنا شوند. از دیگر آثار محمود حکیمی برای گروه سنی کودک و نوجوان می‌توان از این کتاب‌ها نام برد: «عیاران و جوانمردان»، «در مدرسه مولانا»، «در مدرسه پیر نیشابور»، «داستان‌هایی از زندگانی حضرت محمد(ص)»، «جهانگردان و مسافران تاریخ» و «سلحشوران علوی».

نویسنده برگزیده و خادم فرهنگ عاشورا

رویِ دیگر فعالیت‌های استاد حکیمی  در عرصه نویسندگی، نوشتن در حوزه ادبیات آیینی، به‌ویژه واقعه عاشوراست. تا جایی که این نویسنده پیش‎کسوت در اولین دوره تکریم خادمان فرهنگ عاشورا به عنوان نویسنده برگزیده و خادم فرهنگ عاشورا شناخته شد. حکیمی در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شده و از کودکی در مراسم و هیئات مذهبی شرکت می‌کرده‌است. او حتی در دوره تدریس خود در روستا هیئتی مذهبی به نام هیئت «محبان الائمه» را راه‌اندازی کرده بود و برای روستایی‌ها سخنرانی مذهبی می‌کرد. استاد حکیمی در مصاحبه‌ای از دلایل عشق خود به دین و ائمه اطهار(ع) این‌طور می‌گوید: «پدر و مادرم به آموزه‌های دینی و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) علاقه بسیاری داشتند و نخستین الگوهای رفتاری در زندگی من بودند. پدرم یک روحانی باتقوا و بسیار شریف بود که در زمان رضا‌شاه مجبور شد از لباس روحانیت بیرون‌ آید. پدرِ مادرم هم یک روحانی بود. دایی من که بعد از انقلاب اسلامی فوت شد، از روحانیان نام‌آور شهر ری و حافظ قرآن بود. او به قرآن‌کریم علاقه بسیار داشت. توصیه‌های او و مادرم در مذهبی شدن من و رویکردم به کتاب‌های دینی و سپس نویسندگی بسیار مؤثر بودند».

25 مقاله و 4 کتاب درباره فرهنگ عاشورا

این‌که چرا به محمود حکیمی، عنوان خادم فرهنگ عاشورا داده شده، به تالیفات قابل‌توجه این نویسنده درباره عاشورا و ابعاد آن برمی‌گردد. محمود حکیمی 25 مقاله و چهار کتاب در این‌باره نوشته‌است و به گفته خودش افتخار می‌کند که خادم فرهنگ عاشورایی است. او درباره علاقه‌اش به نوشتن از عاشورا این‌طور گفته‌است: «وقتی کتاب «سیرت و شخصیت حضرت محمد (ص)» را می‌نوشتم، جمله معروف «حسین منی و انا من حسین» بسیار توجه مرا جلب کرد و از این رو تصمیم گرفتم درباره زندگی سیدالشهدا(ع) تحقیق کنم. از این‌رو نخستین اثر من درباره امام‌ حسین(ع) در سال1351 با عنوان «پیشوای آزادگان» با مقدمه آیت‌ا... مکارم شیرازی منتشر شد. بعد از آن کتابی دیگر از من با عنوان «قیام حسین(ع)» ویژه نوجوانان منتشر شد که مورد استقبال قرار گرفت. همین امر موجب شد در کنار پژوهش‌های خود به کتاب‌های تاریخی امام حسین(ع) اهمیت بیشتری دهم و آثار دیگری در این زمینه بنویسم».

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد