طلسم شکنی با بردهای ناپلئونی!

1403/06/25 06:42
کد خبر: 3907
کد نویسنده: 8
طلسم شکنی با بردهای ناپلئونی!

با وجود بازی های انتقادآمیز تیم ملی در فیفادی اخیر با تیم های قرقیزستان و امارات در مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2026 ،به نظر می رسد رده بندی تیم ملی ایران در آخرین به روزرسانی فیفا تغییر محسوسی کرده به طوری که باید منتظر طلسم 18 ساله باشیم.

سارا مسیحا-روزنامه خراسان/با وجود بازی های انتقادآمیز تیم ملی در فیفادی اخیر با تیم های قرقیزستان و امارات در مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2026 ،به نظر می رسد رده بندی تیم ملی ایران در آخرین به روزرسانی فیفا تغییر محسوسی کرده به طوری که باید منتظر طلسم 18 ساله باشیم. فیفا دی سپتامبر در حالی به پایان رسید  که تیم ملی فوتبال ایران موفق شد در دو دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، برابر رقبای خود به پیروزی برسد. هر دو برد ملی پوشان با نتیجه یک بر صفر و برابر قرقیزستان در خانه و امارات در شهر العین به دست آمد. با این دو برد اگرچه تیم ملی کشورمان به خاطر گل زده کمتر نسبت به ازبکستان در صدر جدول گروه A  قرار نگرفت اما باعث شد تیم ملی ایران در رنکینگ فیفا امتیازات مثبتی را به دست آورد و جایگاه خود را در رتبه بندی فدراسیون جهانی فوتبال ارتقا دهد. هر چند رده بندی جدید و رسمی فیفا 4روز دیگر اعلام می‌شود اما  از آن جایی که فدراسیون جهانی فوتبال از ساز و کار ثابت و مشخصی برای امتیازدهی استفاده می‌کند، رده بندی تیم‌های ملی در پایان فیفا دی سپتامبر نیز قابل محاسبه است. پیروزی برابر قرقیزستان در فولادشهر اصفهان 4.47 امتیاز را به جمع اندوخته‌های ملی پوشان اضافه کرد. البته  با توجه به این که رتبه قرقیزها در رده بندی فیفا پایین است، در نتیجه پیروزی مقابل این تیم امتیاز کمی را به شمار امتیازات قبلی تیم ملی ایران اضافه کرد. اما برتری خارج از خانه مقابل تیم خوب امارات، امتیاز مثبت بیشتری را برای شاگردان قلعه نویی به دنبال داشت به نحوی که برتری مقابل تیم پائولو بنتو، 7.29 امتیاز مثبت را به دستاوردهای قبلی ملی پوشان اضافه کرد تا به طور کلی، شمار امتیازات تیم ملی ایران به عدد 1622.92 برسد.جدا از این دو پیروزی خوب و امتیاز آور، توقف تیم ملی سنگال در فیفا دی هم مزید بر علت شد چرا که با تساوی این تیم در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا برابر بورکینافاسو 5.54 نمره از امتیازات قبلی آن کسر شد تا آن ها فیفا دی را با 1620.86 امتیاز به پایان برسانند.تیم ملی ایران با 2 امتیاز بیشتر نسبت به سنگال، توانست پس از سال ها، از رتبه بیستم دنیا عبور و جایگاه نوزدهم را از آن خود کند. آخرین بار ملی پوشان در ماه مارس سال 2006 توانسته بودند که جایگاه نوزدهم فیفا را به خود اختصاص دهند و اکنون یک بار دیگر به این رتبه بازگشتند و این قطعا برای امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی که مدت هاست مورد انتقاد است، موفقیت بزرگی است.
 شانس ۹۷ درصدی ایران برای صعود
علاوه بر این طلسم شکنی، دو برد ایران در آغاز مرحله سوم انتخابی جام جهانی 2026 باعث شده سایت Global Football شانس حضور تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ را ۹۷ درصد تخمین بزند. بنابر اعلام سایت Global Football شانس تیم امیرقلعه‌نویی برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۶ پس از کسب ۳ امتیاز خارج از خانه برابر امارات به ۹۷ درصد افزایش یافت. همچنین ۳ درصد هم شانس حضور ایران در رده‌های سوم و چهارم است که باعث می‌شود تیم ملی راهی پلی آف شود. شانس تیم ازبکستان برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۶ نیز 75.9درصد است.ایران در دیدار بعدی باید در تاشکند به مصاف ازبکستان برود که این دیدار تقابل دو تیم بالانشین جدول است و در ادامه نیز ملی‌پوشان باید میزبان قطر باشند که خوب ظاهر نشده و یک امتیاز از دو دیدار به دست آورده است.برنامه دیدارهای باقی مانده ایران در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ به شرح زیر است: 

۱۹ مهر ۱۴۰۳:  ازبکستان - ایران

۲۴ مهر ۱۴۰۳:  ایران - قطر

۲۴ آبان ۱۴۰۳:  کره شمالی - ایران

۲۹ آبان ۱۴۰۳:  قرقیزستان - ایران

۳۰ اسفند ۱۴۰۳:  ایران - امارات

۵ فروردین ۱۴۰۴:  ایران - ازبکستان

۱۵ خرداد ۱۴۰۴:  قطر - ایران

۲۰ خرداد ۱۴۰۴: ایران - کره شمالی


 

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد