سرطان بهانه ها علیه بزرگ ترین مرکز درمان سرطان!

1403/06/28 05:15
کد خبر: 4076
کد نویسنده: 8
سرطان بهانه ها علیه بزرگ ترین مرکز درمان سرطان!

بهره برداری از دستگاه پیشرفته تشخیص سرطان در بیمارستان ناظران مشهدمعطل بوروکراسی کند وزارت بهداشت مانده است

بهاره موفقی-روزنامه خراسان/ خواب نظام بوروکراسی در وزارت بهداشت، صف بیماران سرطانی نیازمند و  بزرگ ترین مرکز درمانی سرطان در شرق کشور را با چالش مواجه کرده است؛ از سردرگمی کادر درمان و نیروی انسانی گرفته تا خواب سرمایه ها، تجهیزات پزشکی به روز و مدرن و خسارات مالی متعددی که بر دوش این مرکز درمانی آن هم به عنوان یک مرکز خیریه حمایت از بیماران سرطانی متحمل کرده است. طوری که از زمان تحویل دستگاه اسپکت سیتی (یک دستگاه تشخیص مولکولی سرطان) از سوی شرکت سازنده برای بهره برداری، 8 ماه گذشته و تنها 4 ماه از گارانتی آن باقی مانده است اما هنوز مجوز بهره برداری آن از سوی وزارت بهداشت ابلاغ نشده است. بهانه ها هم خنده دار است! از بهانه گیری برای تعداد صندلی های سالن انتظار گرفته تا تاکید بر نصب تعدادی برچسب و مواردی که بیشتر به بهانه شبیه است تا دلیلی برای اعطا نشدن مجوز! ناگفته نماند که سازمان انرژی اتمی نیز 6 ماه است مجوز کار با اشعه را برای بخش پزشکی هسته ای این مرکز صادر کرده است اما هنوز خبری از ابلاغ ها از سوی وزارت بهداشت برای بهره برداری آن نیست. این روندهای پرپیچ و خم به همین جا ختم نمی شود؛ برای راه اندازی بخش پزشکی هسته ای یکی از شرایط لازم تشخیص هویت و سوء پیشینه پزشکان و کارکنان این بخش است، اما این بارهم تاخیر وزارت بهداشت در ابلاغ ها و سهل انگاری مسئولان مربوط، منجر به تکرار سه باره این فرایند از سوی نیروهای انسانی این بخش شده است.

تجهیزات مدرنی که بلاتکلیف مانده است!

اصغر افراسیابی، مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد درباره وضعیت بهره برداری از دستگاه پیشرفته تشخیص سرطان اسپکت‌سیتی به «خراسان» می‌گوید: سرمایه ای که برای خرید این دستگاه به کار گرفته شده 80 میلیارد تومان است. 8 ماه است که شرکتِ سازنده دستگاه را برای بهره برداری تحویل داده و اعلام کرده که گارانتی این دستگاه از زمان تحویل یعنی 8 ماه پیش شروع شده و 12 ماه هم آن را گارانتی کرده است. با گذشت 8 ماه هنوز بهره برداری نکردیم و از گارانتی 4 ماه باقی مانده است. هیچ مانع و خطایی هم وجود ندارد. وی می افزاید: ضمن این که تا زمان بهره برداری را اعلام کنند باز یک تا دوماه زمان نیاز است که ما به بیمه ها اعلام کنیم. یعنی سرمایه و سرمایه گذار از دست می رود. حالا این دستگاه 80 میلیارد تومان است اما هر شتاب دهنده ای که ما 155 میلیارد خریداری کردیم، آن هم موقعی که بخواهد نصب شود همین ماجراها را دارد!

بهره برداری از دستگاه معطل نامه نگاری تهران و مشهد

دکتر حسن خداپرست، مدیر بیمارستان ناظران مشهد نیز درباره وضعیت بهره‌برداری از دستگاه تشخیص سرطان اسپکت‌سیتی می گوید: مستندات برای استفاده از این دستگاه از طریق سامانه به تهران رفته است و آماده بهره برداری هستیم و تا پروانه بهره برداری صادر نشود و ما را به بیمه ها معرفی نکنند، اجازه کار نداریم. وی می افزاید: نیروی انسانی هم آن‌جا حضور دارد؛ سه ماه است ما این نیروها را با حضور صفر حقوق می دهیم چون این بخش راه نیفتاده است. دکتر خداپرست درباره یکی از شرایط راه اندازی این بخش می گوید: برای این منظور می‌گویند پزشک و کارکنان تشخیص هویت بروند و عدم سوءپیشینه بگیرند، نیروهای ما این اقدامات را انجام داده اند. نکته این جاست که این فرایند یک ماه مهلت دارد، اما وقتی یک ماه و نیم در سامانه وزارتی و مشهد باقی می ماند، باید به این‌ها بگوییم تاریخ گذشته است و دوباره سوء پیشینه بگیرید، طوری که نیروهای ما سه بار تشخیص هویت رفته اند. سیستم اداری  ما چه در مشهد و چه در تهران کند است. وی ادامه می دهد: موافقت اصولی گرفته ایم، آماده سازی کرده ایم، حتی سازمان انرژی اتمی کار با اشعه که سخت گیرترین سازمان در این روند است، 6 ماه است که به ما مجوز کار با اشعه داده اما  این سیستم اداری طولانی است وگرنه از نظر سلامت و مجوزها مشکلی نداریم فقط نیاز است که اعلام کنند تا ما بهره برداری کنیم. وی تصریح می کند: سیستم های سامانه ای به جای این که سرعت را زیاد کند، کار را پیچیده تر کرده است.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد