روز عرض اندام بالستیک ها

1403/07/01 05:42
کد خبر: 4279
کد نویسنده: 8
روز عرض اندام بالستیک ها

در جریان رژه نیروهای مسلح، 23 موشک بالستیک از جمله موشک جهاد به نمایش درآمد. از جدیدترین پهپاد انتحاری ایران با نام «شاهد136 بی» هم رونمایی شد

محمدی-روزنامه خراسان/  در یکی از حساس ترین مقاطع غرب آسیا و در حالی که رژیم صهیونیستی با انواع و اقسام اقدامات تروریستی و حتی ناجوانمردانه سعی در بالا بردن تنش و به جنگ کشاندن کشورهای منطقه دارد، نیروهای مسلح ایران اسلامی در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359، جدیدترین تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را در جوار مرقد مطهر امام خمینی به نمایش گذاشتند. در این رژه پر معنا که همزمان با بالا گرفتن احتمال پاسخ ایران و مقاومت به ترورهای چند هفته اخیر اسرائیل برگزار می شد، 23 موشک بالستیک تمام ایرانی از مقابل چشمان جهانیان عبور کردند. گل سرسبد موشک های روز گذشته و جدیدترین موشک بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد نام دارد که 4 نمونه از آن برای اولین بار در رژه نیروهای مسلح به نمایش درآمد. همچنین پهپاد «شاهد136بی» نیز جدیدترین پهپاد تهاجمی و انتحاری ایران بود که روز گذشته رخ نشان داد. پهپادی که می تواند 2500 کیلومتر مداومت پروازی داشته باشد و هر هدفی را نابود کند. علاوه بر این دو دستاورد بزرگ تسلیحاتی، 2 تیر موشک خیبرشکن، 2 تیر موشک هایپرسونیک فتاح، 4 تیر موشک حاج قاسم، 2 تیر موشک قدر اچ، 2 تیر موشک عماد، 3 تیر موشک خرمشهر و 4 تیر موشک سجیل نیز از مقابل جایگاهی که رئیس جمهور و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح حضور داشتند، عبور کردند.

پزشکیان: هیچ اهریمنی جسارت این که بخواهد به خاک عزیزمان تجاوز کند در ذهنش هم نمی‌گنجد
رئیس جمهور در این مراسم که در آستانه اولین سفرش به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شد، تصریح کرد: با همین اتحاد، می‌توانیم اسرائیل غاصب، خون خوار و جنایتکار را که به زن و مرد و کودک رحم نمی‌کند، به جای خود بنشانیم. اگر وحدت داشته باشیم و دست در دست هم دهیم، اسرائیل قادر نخواهد بود جنایت‌هایش را ادامه دهد.پزشکیان تصریح کرد: امروز قدرت دفاعی ایران ما، توان بازدارندگی‌اش چنان رشد کرده که هیچ اهریمنی جسارت این که بخواهد به خاک عزیزمان تجاوز کند، در ذهنش هم نمی‌گنجد. امروز با قدرت به دنیا اعلام می‌کنیم که علاوه بر دفاع از کشور خود، با وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی، می‌توانیم منطقه خود را در صلح و امنیت نگه داریم و عزت و سربلندی‌مان را به رخ جهانیان بکشیم.

 جهاد؛ مدرن ترین بالستیک ایرانی
موشک بالستیک جهاد به نوعی ویرایشی جدید و پیشرفته از موشک بدون بالک قیام است و به یاد شهید جهاد مغنیه مفتخر شده است.  موشک دوربرد و نقطه‌زن «جهاد» از انواع موشک‌های سوخت مایع تک‌مرحله‌ای با برد ۱۰۰۰ کیلومتر است. موشک راهبردی سوخت جامد «جهاد» از خانواده موشک‌های فاتح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این سامانه تمام ایرانی از ایده تا محصول توسط دانشمندان سخت‌کوش نیروی هوافضای سپاه طراحی و ساخته شده است.دیگر محصولی که برای اولین بار ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ رونمایی شد پهپاد شاهد B136 بود. این پهپاد که از همان خانواده معروف و مشهور شاهد است هنوز ویژگی‌هایش اعلام نشده است. این مسئله نشان می‌دهد که پهپاد شاهد ۱۳۶ قابلیت‌های بسیار زیادی برای توسعه دارد. تاکنون ویرایش‌های مختلفی از آن نیز ساخته شده است. این پهپاد نامدار که در سال‌های اخیر بسیار خوش درخشیده و سابقه‌ای بزرگ در چندین نبرد از خود به جا گذاشته حالا با شمایلی جدید قرار است همچنان به عنوان دست بلند و مشت محکم فرماندهان ایرانی در نبردهای پیش رو عمل کند.موشک راهبردی «خیبر شکن» نیز از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این موشک دارای سوخت جامد است و در فاز فرود دارای مانور پذیری برای عبور از سپر موشکی بوده و طراحی بهینه آن باعث شده است وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یابد و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل پیدا کند. چابکی و سرعت فوق‌العاده در اصابت اهداف دور برد و شعاع هزار و ۴۵۰ کیلومتری از دیگر توانمندی‌های این موشک است.در جریان رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) موشک «هایپرسونیک» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «فتاح» نیز به نمایش در آمد. ایران با دست یابی به این موشک   جزو چهار کشور دارای این فناوری قرار گرفته است.موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد و به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست. سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به صورت دقیق اصابت می کند.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد