کمبود معلم هست، کلاس بی معلم نه!

1403/07/01 06:01
کد خبر: 4282
کد نویسنده: 8
کمبود معلم هست، کلاس بی معلم نه!

هرچند آموزش و پرورش استان به کمبود معلم اذعان دارد، اما وعده داد که امسال کلاسی بدون معلم نخواهد بود

هانیه غلامی- روزنامه خراسان/ هر ساله از نیمه دوم شهریورماه شور و حال رفتن به مدرسه برای دانش آموزان آغاز می‌شود؛ اما با وجود این، هنگام بازگشایی مدارس، قصه پرغصه کمبود معلم را در برخی از کلاس ها حتی تا چندماه پس از آغاز سال تحصیلی شاهد بودیم. به گزارش «خراسان»، هرچند دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش خراسان رضوی با وجود اذعان به کمبود معلم در استان بر اساس استانداردهای کشور وعده داد که «تلاش‌ این است مدرسه‌ای بدون معلم نداشته باشیم و امسال را مانند سال گذشته شروع نخواهیم کرد.» این در حالی است که در  سال های گذشته نیز وعده هایی مبنی بر همین موضوع داده شده بود اما به طور مشخص در سال گذشته شاهد بودیم که با وجود آغاز سال تحصیلی و گذشت مدتی از آن همچنان برخی کلاس ها بدون معلم بود و گلایه های جدی والدین را به دنبال داشت. حال با توجه به وعده آموزش و پرورش استان برای سال تحصیلی جدید، روزنامه خراسان طی هفته های آینده و گذشت مدتی از آغاز سال تحصیلی، این وعده را بررسی و صحت سنجی خواهد کرد.

آغاز سال تحصیلی برای یک میلیون و 467 هزار دانش آموز استان

محمد شم‌آبادی، دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش استان، درباره تعداد دانش آموزان در سال جاری به «خراسان» می گوید : تاکنون یک میلیون و 467 هزار دانش آموز در استان ثبت نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 36/99 درصد بوده است. البته برآورد ما این است که بر اساس موالید، به این میزان 40تا50 هزار نفر افزوده شود. وی می افزاید: در پایه اول ابتدایی تاکنون حدود 135 هزار نفر ثبت نام داشته‌ایم، موالید ما 132 هزار نفر بوده که با ثبت نام دانش‌آموزان اتباع حدود 102 درصد ثبت نام شده‌اند. در متوسطه اول حدود 344 هزار نفر که نسبت به سال گذشته 101 درصد ثبت نام انجام شده است. این میزان در متوسطه دوم نظری تاکنون 125 هزار و 600 نفر است که در واقع 95 درصد نسبت به سال قبل ثبت نام شده‌اند. در کار و دانش 62 هزار و 500 نفر که نسبت به سال گذشته5/95 درصد ثبت نام داشته‌اند. در رشته‌های فنی 49 هزار و 500 نفر ثبت نام کرده‌اند که نسبت به سال قبل 112 درصد است. در مجموع مقاطع استثنایی نیز 8 هزار و 629  نفر ثبت نام‌ کرده اند که نسبت به سال گذشته 24/99 درصد است.  وی درباره برنامه ها برای رشد تحصیلی دانش آموزان در سال جاری بیان می کند: طرح شهاب برای دوره دوم ابتدایی و جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره علمی-پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزان برای متوسطه اول به عنوان فرصتی برای شناسایی استعداد است. همچنین بناست دانش‌آموزان مقطع هفتم 100 ساعت و دانش آموزان نظری نیز 300 ساعت مهارت آموزی داشته باشند.

با توجه به استانداردهای کشور، کمبود معلم داریم

از شم آبادی درباره کمبود معلم و تدبیر آموزش و پرورش برای نبود کلاسی بدون معلم سوال می کنیم که پاسخ می دهد: مطابق استانداردهای کشور، کمبود معلم به خصوص در رشته های کیفیت بخشی وجود دارد ، اما تلاش این است که کلاس بدون معلم نداشته باشیم. در واقع، مشکل حاد و بحرانی نداریم و شروع‌مان مثل سال گذشته نخواهد بود. قرار است در روزهای آینده یک مرحله دیگر از قبولی‌های آزمون آموزگاری و دبیری اعلام شود و از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده ‌کنیم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد