نذرهایی از جنس محیط زیست

1403/04/11 08:14
کد خبر: 435
کد نویسنده: 0
نذرهایی از جنس محیط زیست

یکی از مهم‎ترین چالش های کشور در سال های اخیر به خصوص در مناطق گرم و خشکی مانند خراسان رضوی، چالش خشکسالی است

حتی امسال که بارندگی‌ها در بسیاری از مناطق استان تاحدودی به میزان نرمال نزدیک شد، شهرستان بجستان از جمله شهرستان هایی است که میزان بارش در آن همچنان حدود ۴۶ درصد با میانگین سال گذشته فاصله دارد. بدیهی است یکی از پیامدهای کاهش بارندگی و بروز خشکسالی، مشکل تأمین آب موردنیاز حیات ‌وحش است. به خصوص منطقه حفاظت ‌شده «افتخار» بجستان که فاقد هرگونه چشمه یا منبع طبیعی آب است.

یکی از اموری که امروزه بیش از پیش شاهد آن هستیم، حضور خیران در امور خیرخواهانه مربوط به طبیعت و حیات‌وحش است. حامیان و علاقه‌مندانی که نذرهای خود را در قالب نذر طبیعت، با مشارکت در تأمین هزینه‌های مالی پروژه‌های مربوط به حیات‌وحش و طبیعت به ویژه در مناطق گرم و خشک که خشکسالی و کمبود آب و علوفه حیات‌وحش را با چالش‌هایی مواجه کرده، ادا می‌کنند. احداث مخزن ذخیره آب برای تأمین آب مورد نیاز حیات ‌وحش در منطقه افتخار بجستان یکی از این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

 احداث مخزن ذخیره آب برای حیات‌ وحش به کمک خیران

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان در همین زمینه در گفت ‌وگو با ایسنا، تغییرات اقلیمی و خشکسالی را مهم‎ترین تهدید برای حیات وحش و تنوع زیستی در بجستان ذکر کرد و گفت: در سال زراعی جاری بارندگی ثبت شده در سطح شهرستان بجستان ۶۵.۹ میلی‏متر بوده که نسبت به میانگین سال گذشته، حدود ۴۶ درصد کاهش داشته است.

مجتبی رضانژاد افزود: میزان بارندگی حتی در منطقه حفاظت شده افتخار بجستان کمتر از این میزان بوده به طوری که در این منطقه، حدود ۴۰ میلی‎متر بارندگی داشته‌ایم، از طرفی در سال‌های اخیر جمعیت حیات‌وحش بجستان نیز افزایش قابل‌ توجهی داشته است، بنابراین می‌توان از خشکسالی و کمبود آب به عنوان مهم‎ترین تهدید برای حیات‌وحش منطقه نام برد.

وی اظهار کرد: در منطقه حفاظت ‌شده افتخار بجستان، حیات ‌وحش آب مورد نیاز خود را بیشتر از طریق سنگ آب‌ها تأمین می‌کنند که این سنگ آب‌ها توسط بارندگی‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد، آبگیری شده و تا اوایل فصل گرم نیز آب دارند. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش جمعیت حیات ‌وحش و کاهش بارندگی‌ها و نبود چشمه و منبع طبیعی برای تأمین آب، ناچاریم آب مورد نیاز حیات وحش این منطقه را با تانکر تامین کنیم. وی بیان کرد: آب‌رسانی با تانکر و تهیه تانکرهای پلاستیکی و رساندن آب به مناطق و زیستگاه‌های حیات‌ وحش که معمولاً در مناطق صعب‌العبور واقع شده، هزینه‌های بسیار زیادی به اداره محیط‌زیست تحمیل می‌کند.

 رضانژاد ادامه داد: در همین راستا اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان شروع به ساخت مخازن ذخیره آب باران کرد و تاکنون چهار مخزن ذخیره آب با ذخیره ۲۵۰ هزار لیتر آب ایجاد شده است که در فصول گرم سال در اختیار حیات‌وحش قرار دارد.

تامین هزینه های ساخت یک مخزن آب با مشارکت 1120 نفر

وی بیان کرد: از طریق انجمن نذر طبیعت و فراخوانی که این انجمن منتشر کرد، توانستیم یک منبع ذخیره آب در منطقه افتخار احداث کنیم که با آبگیری آن در فصل بارندگی‌ها، خواهیم توانست برای تأمین آب مورد نیاز حیات وحش قدم بسیار مهمی برداریم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان تصریح کرد: این مخزن کاملاً خیرساز است و خیران زیادی از سراسر کشور در ساخت آن مشارکت داشته‌اند، به طوری که بیش از ۱۱۲۰ نفر از هموطنان کمک‌های نقدی خود را با عنوان نذر طبیعت تحویل انجمن نذر آب طبیعت داده‌اند و با تأمین هزینه این منبع، در اواخر اردیبهشت امسال این مخزن ساخته شد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با ساخت این مخزن و مخزن‌های دیگر، بتوانیم در سال‌های آینده آب‌رسانی دستی و آب‌رسانی با تانکر را که هزینه و استهلاک زیادی دارد و منجر به درگیری همیشگی محیط‌بانان به مسائل آب‌رسانی می‌شود،کمتر کنیم  که این مهم باز هم نیاز به کمک خیران دارد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد