قاتل گنبد آهنین

1403/07/02 07:35
کد خبر: 4381
کد نویسنده: 8
قاتل گنبد آهنین

لانچر دوفروندی و متحرک موشک بالستیک جهاد باعث می شود که در زمان کمتری تعداد موشک بیشتری شلیک شود

توکلی- روزنامه خراسان/در جریان رژه نیروهای مسلح از ۳ محصول جدید صنایع دفاعی کشور در حوزه پهپادی، موشکی و پدافندی نیز رونمایی شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. موشک بالستیک جهاد از جمله آن ها بود.  موشکی که  از سوخت مایع بهره می برد و  برخی معتقدند پیشتر در جریان عملیات «لیلة‌القدر» سپاه‌پاسداران در آخرین روزهای خردادماه ۱۳۹۶، از این موشک میان‌برد علیه مواضع تروریست‌های داعش در استان دیرالزور سوریه استفاده شده‌است. درباره دلیل نام گذاری این موشک بالستیک نیز گفته می شود با توجه به نام گذاری یک موشک بالستیک دوربرد ایرانی (با برد ۱۷۰۰-۲۰۰۰ کیلومتر) به نام «عماد» به‌یاد شهید عماد مغنیه، این موشک میان‌برد نیز به یاد جهاد مغنیه (پسر شهید عماد مغنیه) به‌عنوان «جهاد» نام گذاری شده‌است.  جهاد،‌ یک موشک بالستیک سوخت مایع با برد 1000 کیلومتر است و بر‌خلاف سایر موشک‌های سوخت مایع ایرانی دارای پرتابگر دوفروندی است. 

جهاد، نسل جدید قیام 

 جهاد در حقیقت نسل جدید موشک قیام است که قبلاً برد آن از 800 کیلومتر به 1000 کیلومتر افزایش یافته و سر جنگی آن نیز هدایت‌پذیر شده بود.موشک قیام به‌عنوان اولین موشک بدون بالک ایرانی با سوخت مایع، در سال 1389 و با برد 800 کیلومتر رونمایی شد که حذف بالک‌ها در موشک قیام آن را به موشکی مناسب برای پرتاب از انواع سیلوهای موشکی بدل می‌کرد.در سال‌‌های بعد تصاویری از نمونه بهینه‌شده موشک قیام با سر جنگی متفاوت منتشر شد. این تصاویر نشان می‌داد سر جنگی سه‌مخروطی معمولی این موشک با یک سر جنگی جداشونده و هدایت‌پذیر تعویض شده است تا دقت اصابت این موشک افزایش یابد، همین امر سبب شد دقت اصابت موشک قیام به زیر 50 متر افزایش یابد.مهرماه سال 1397 و در جریان عملیات ضربت محرم اما تصاویری از موشک قیام منتشر شد که نشان می‌داد علاوه بر بهینه‌سازی سر جنگی این موشک،‌ بالک‌های کوچکی هم به انتهای بدنه موشک اضافه شده است تا به‌کمک آن ها بتواند پروفایل پروازی بهتری را طی کند. 

سال 1400 براساس اطلاعاتی که در سایت وزارت دفاع منتشر شد، مشخص شد نسل جدید موشک قیام علاوه بر به روزرسانی‌های قبلی در زمینه برد نیز با رسیدن به برد 1000 کیلومتر بهینه‌سازی جدیدی را دریافت کرده و به این ترتیب نسل جدید موشک قیام متولد شده است.این موشک جدید که جهاد نام گرفته به سر جنگی حدودا 600کیلوگرمی مجهز شده و متوسط سرعت آن بیش از 8 برابر سرعت صوت است.

در زمان کم با تعداد بالا

علاوه بر این جهاد از یک سکوی پرتاب دو فروندی و متفاوت نسبت به سایر موشک‌های سوخت مایع ایرانی بهره می‌برد. مزیت دو فروندی بودن پرتابگر موشک بالستیک جهاد؛  قابلیت شلیک همزمان دو فروند از این موشک را می‌دهد، این باعث می‌شود که در مدت زمان کمتری تعداد موشک بیشتری شلیک شود. اقدامی  که با توجه به زمانبر بودن آماده‌سازی موشک های سوخت مایع نسبت به سوخت جامد به افزایش کمّیت شلیک موشک و جبران زمان آماده‌سازی آن کمک می‌کند.البته پس از رونمایی از موشک‌های خیبرشکن و شهید حاج قاسم، نسل جدیدی از سکوهای پرتاب موشک بالستیک ایرانی نیز عملیاتی شد. این سکوی پرتاب جدید که در موشک فتاح نیز به‌کارگیری شد، دارای سامانه DRU یا سامانه ناوبری دقیق است که داده‌های دقیق موقعیت و وضعیت پرتابگر را ارائه می‌دهد و با کمک آن پرتابگرها بلافاصله پس از مستقر و باز شدن لانچر اقدام به شلیک می‌کنند و سپس لانچر بسته می‌شود و سریع محل را ترک می‌کند.

 این یعنی لازم نیست از نقطه مشخصی موشک شلیک شود و اصل غافلگیری را بیشتر می کند و دوم این که شناسایی و هدف قرار دادن لانچر توسط دشمن را سخت تر می کند. پیش از این آن‌طور که سردار حاجی‌زاده در زمان تحویل‌دهی موشک‌های حاج‌قاسم به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته صنعت دفاعی سال گذشته اعلام کرد قبلاً روند آماده روانه‌سازی سکوی پرتاب و‌ آماده‌سازی آن حدود 1.5 ساعت طول می‌کشید که با این فناوری جدید سامانه موشکی پس از ورود به میدان بلافاصله اقدام به شلیک موشک می‌کند، همین فناوری موجب شد زمان آماده‌سازی موشک خیبرشکن به یک‌ششم سایر موشک‌ها کاهش یابد. حال به‌نظر می‌رسد با عملیاتی شدن نسل‌های جدید سکوهای پرتاب موشک‌های بالستیک، علاوه بر افزایش کمّیت تعداد پرتاب‌ها زمان آماده‌سازی  و پرتاب موشک‌های بالستیک به‌صورت چشمگیری بهبود یابد. افزایش کمیت موشک های بالستیک با لانچر متحرک می تواند سریع تر سامانه پدافندی دشمن را از کار بیندازد. نمونه بارز آن را در عملیات های ایران و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی دیدیم. شلیک همزمان چند موشک و پهپاد به شکل گسترده سامانه پدافندی دشمن را مختل کرده و درصد رهگیری موفق حملات انجام شده را کاهش می دهد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد