گزارش میدانی از وضعیت قیمتی برخی کالاهای اساسی در مشهد همزمان با آغاز مهر

بازار پاییزه روی دور افزایش قیمت!

1403/07/03 05:53
کد خبر: 4452
کد نویسنده: 8
بازار پاییزه روی دور افزایش قیمت!

بازار کالاهای اساسی از ابتدای امسال شاهد روند افزایش قیمت برخی از کالاها مانند حبوبات و برنج بوده است؛ روندی که با گذشت دو ماه از استقرار دولت چهاردهم هم همچنان ادامه دارد و با توجه به اذعان به رکود بازار توسط کسبه این افزایش قیمت ها قابل تامل است. همچنین گمانه زنی های برخی مسئولان دولتی درباره حذف ارز نیمایی کالاهای اساسی مثل برنج خود باعث به وجود آمدن نوسان و حتی افزایش بیشتر قیمت برخی از این کالاها شده است.

گروه اقتصاد-روزنامه خراسان/در شرایطی که قیمت این کالاها رابطه مستقیمی با سفره مردم دارد برای بررسی قیمت این کالا ها  در ابتدای فصل جدید سری به برخی بازارهای عمده کالاهای اساسی در شهر مشهد زدیم.

حبوبات روی دور افزایش قیمت

به گزارش «خراسان رضوی»، صبح اولین روز مهر ماه 1403 برای بررسی قیمت ها به خیابان پر رفت و آمد شهید قرنی می روم. از هر مغازه‌داری که از قیمت حبوبات می‌پرسم همگی جوابی مشابه می دهند این که قیمت حبوبات از ابتدای سال جدید مرتب افزایش داشته است. افزایشی که در قیمت برخی از حبوبات مانند عدس کمتر بوده است و در هر کیلو حدود 5 تا 10 هزارتومان بوده اما قیمت انواع لوبیا شامل لوبیا سفید، رشتی و چیتی از ابتدای سال حدود 90 درصد افزایش داشته و از حدود کیلویی 80 هزار به 140 هزار تومان رسیده است. یکی از فروشندگان حبوبات با اشاره به این افزایش قیمت می گوید: شیب افزایش قیمت ها از قبل محرم امسال بیشتر شد که با توجه به افزایش تقاضا در ماه های محرم و صفر طبیعی هم بود. اما امسال با پایان این ایام هم این افزایش قیمت نه تنها متوقف نشده بلکه بیشتر هم می شود. مثلا قیمت لوبیا سفید و لوبیا رشتی قبل از محرم به ازای هر کیلو حدود 120 هزارتومان بود که الان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. لوبیا قرمز نیز کیلویی 105 هزارتومان بود که الان به کیلویی 125 هزارتومان رسیده است. قیمت نخود کیلویی 75 هزارتومان و لپه کیلویی 90 هزار تومان است که خیلی تغییری نسبت به دو ماه گذشته نداشته اند.

بازار ما دچار رکود است

وارد مغازه دیگری می شوم، درباره وضعیت بازار و قیمت کالاهای اساسی از فروشنده سوال می کنم که می گوید: رب گوجه فرنگی در یک ماه گذشته گران شده است که البته با توجه به پایان فصل گوجه طبیعی هم هست. البته که با توزیع تولیدات جدید کارخانه ها به بازار احتمالا قیمت ها به قبل بازخواهد گشت. حبوبات خیلی گران شده است که با توجه به رکود بازار این افزایش قیمت مورد توجه تر است. قبلا لپه را به قیمت ۷۰ هزارتومان به ازای هر کیلو خریداری می کرده و کیلویی ۷۶ تا 80 هزار تومان می فروخته ام منتها الان قیمت خرید برای من به حدود ۹۲ هزارتومان رسیده است. لوبیا رشتی را همین یک ماه پیش حدود ۱۱۰ خریداری می کردم که الان قیمت خرید من به کیلویی ۱۳۵ هزارتومان رسیده است. بسیاری از حبوبات از خارج از کشور وارد می شوند و تولید داخل خیلی کم است. همچنین بازار هم دچار رکود است و با این حال این افزایش قیمت ها اتفاق افتاده است. وی مدعی شد: در همین چند هفته گذشته دو نفر از همکاران من به علت همین رکود بازار مجبور به جمع کردن مغازه خود شده اند.

افزایش قیمت برنج

از قیمت برنج ایرانی و پاکستانی سوال می کنم که می گوید: هر سال به دلیل حمایت از تولید برنج ایرانی از مرداد تا دی ماه به مدت ۵ ماه واردات برنج از پاکستان متوقف می شود. امسال علاوه بر انسداد مرز اقدام به حذف ارز نیمایی برای واردات برنج کرده‌اند که خود باعث افزایش قیمت برنج پاکستانی خواهد شد و برنجی که کیسه 10 کیلویی آن الان در بازار ۶۵۰ هزارتومان است بعید نیست که حتی به کیسه ای یک میلیون تومان هم برسد. البته که قیمت برنج ایرانی تغییری نداشته است اما افزایش قیمت برنج پاکستانی در بازار باعث افزایش قیمت برنج ایرانی هم خواهد شد. الان برنج پاکستانی هم در بازار کم شده است و تاجران با انبار کردن برنج پاکستانی پس از افزایش قیمت آن را به قیمت افزایش یافته می فروشند.

ثبات قیمت روغن و قند

با اشاره به برچسب قیمت روی روغن ها و کارتن های قند که قدیمی به نظر می رسند از قیمت این دو کالا سوال می کنم که فروشنده می گوید: قیمت روغن ثابت بوده است اما با توجه به این که جزو کالاهای اساسی است و دولت باید مجوز افزایش قیمت آن را صادر کند، بنکداران اقدام به حذف تخفیف های آن می کنند و این گونه تغییر قیمت انجام می شود. مثلا قبلا از قیمت چاپ شده روی کالا ۱۵ درصد تخفیف می دادند اما الان فقط ۲ درصد قیمت را کم می کنند. این حاشیه سود کم باعث می شود برخی از فروشندگان اقدام به پاک کردن قیمت ها از روی کالا و فروش آن به قیمت دلخواه خودشان کنند یا کلا روغن نیاورند. قیمت قند هم ثابت بوده است با توجه به این که قیمت شکر مصوب دولت است، قیمت قند هم همیشه با همان اختلاف قیمت ۶ تا ۷ هزار تومانی نسبت به شکر در بازار به فروش می رسد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد