گمانه ها از سکاندار ساختمان «خیابان بهار»

1403/07/05 05:35
کد خبر: 4600
کد نویسنده: 8
گمانه ها از سکاندار ساختمان «خیابان بهار»

استانداران، رؤسای جمهور انتصابی در استان‌های کشور هستند. رئیس‌جمهور بدان جهت که یک کابینه کوچک‌مقیاس در سطح استان متشکل از مدیران همه دستگاه‌ها به‌عنوان جانشینان وزرا را در شورای اداری خود دارد و تمامی تصمیمات در سطح استان باید با مجوز استانداران باشد و هماهنگی با مدیران ارشد دیگر قوا و نهادها بر عهده استانداران است و مهم‌تر این که استانداران مدیر هماهنگ‌کننده منویات کابینه دولت و رئیس‌جمهور در استان‌ها هستند، لذا هماهنگی و همسویی آن‌ها با دولت بسیار مهم است که بتوانند خواسته‌ها و مطالبات مردم استان را از هیئت وزرا اخذ کنند.

گروه سیاسی-روزنامه خراسان/ استانداران، رؤسای جمهور انتصابی در استان‌های کشور هستند. رئیس‌جمهور بدان جهت که یک کابینه کوچک‌مقیاس در سطح استان متشکل از مدیران همه دستگاه‌ها به‌عنوان جانشینان وزرا را در شورای اداری خود دارد و تمامی تصمیمات در سطح استان باید با مجوز استانداران باشد و هماهنگی با مدیران ارشد دیگر قوا و نهادها بر عهده استانداران است و مهم‌تر این که استانداران مدیر هماهنگ‌کننده منویات کابینه دولت و رئیس‌جمهور در استان‌ها هستند، لذا هماهنگی و همسویی آن‌ها با دولت بسیار مهم است که بتوانند خواسته‌ها و مطالبات مردم استان را از هیئت وزرا اخذ کنند. از سویی دیگر استانداران انتصابی هستند، چون با پیشنهاد وزیر کشور و با تایید هیئت دولت منتصب می‌شوند. بااین‌حال شرایط استان خراسان رضوی به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا (ع) و میزبانی سالانه از بیش از 30 میلیون زائر به عنوان پایتخت معنوی ایران از یک سو و از سویی دیگر به‌عنوان نقطه اتصال کشور به دنیای شرق و شمال شرق و مرزی بودن این استان در شرایط کنونی ازجمله همسایگی با کشور افغانستان و ترکمنستان پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه دارد، لذا انتخاب استاندار برای این خطه دکترین دولت را بازگو می‌کند که بنا دارد چه رویه‌ای را برای مدیریت و پیشبرد اهداف خود در خراسان رضوی در پیش‌ بگیرد. دولت وفاق ملی بعد از استقرار و اخذ رأی اعتماد برای هیئت وزرا از مجلس شورای اسلامی هنوز به ترکیب استانداران 31 استان کشور به‌جز دو استان دست نزده است. البته رئیس‌جمهور درخصوص انتخاب استانداران دو اصل مهم توانمندی و تخصص را مدنظر دارد و این کار را به یک کارگروه محول کرده است تا افراد را گزینش کنند و در اختیار هیئت دولت قرار دهند که البته از لحاظ قانونی مجری اصلی این فرایند، وزیر کشور است.

درباره استان خراسان رضوی و استانداری این خطه هنوز هیچ گزینه رسمی از سوی دولت و وزیر کشور معرفی نشده است و تمام آن چه تاکنون در رسانه‌های کشور و به خصوص استان مطرح می‌شود، گمانه‌زنی‌های فعالان سیاسی، احزاب و شخصیت‌ها و تشکل‌هاست و هیچ‌کدام از این گزینه‌ها توسط وزارت کشور یا دولت رد یا تایید نشده است. بااین‌حال در این گزارش به معرفی مهم‌ترین گزینه‌های مطرح‌شده در گمانه زنی ها برای سکانداری ساختمان «خیابان بهار» خواهیم پرداخت.

غلام‌حسین مظفری

او گزینه‌ای بومی و با گرایش سیاسی اصلاح‌طلبی است، ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نیز دو گزینه مدنظرشان را سید جواد حسینی و غلامحسین مظفری اعلام کرده‌اند. برخی او را چهره‌ای میانه‌رو می‌دانند که سابقه دوستی و رابطه‌ای نزدیک با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دارد. مظفری متولد اول اردیبهشت سال 1347 در روستای مظفری آباد نیشابور است، او را می‌توان فردی چندبعدی دانست، چراکه ابتدا با استخدام در جهاد دانشگاهی و خدمت در این مرکز علمی و پژوهشی، به ریاست جهاد دانشگاهی خراسان نیز رسیده است و پس‌ از آن در سال 1377 از سوی وزیر کشور دولت خاتمی به‌عنوان فرماندار شهرستان نیشابور انتخاب و سال 79 نیز به‌عنوان معاون برنامه و اداری و مالی استانداری خراسان منصوب شد. او در ادامه خدمت به مردم نیشابور را انتخاب کرد و از سال 1383 تا 1387 نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی بود. مدیر عاملی بانک شهر را نیز در کارنامه دارد و مدتی نیز معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران بود. او از بهمن‌ماه 1393 تا شهریورماه 1395  فرماندار نیشابور بوده و پس از آن به تهران رفت و به‌عنوان مستشار دیوان محاسبات کشور  مشغول خدمت شد. البته مظفری آذرماه 1397 به جزیره کیش رفت و به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد و تا اسفند 1399 در این سمت باقی ماند.

رضا شیران خراسانی

او متولد شهر مشهد در سال 1342 است و دارای گرایش سیاسی اصولگرایی است، شیران خراسانی دانش‌آموخته دکترای تخصصی حقوق بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. وی مقاطع قبلی تحصیلی خود را نیز در شاخه‌های علم حقوق (حقوق جزا) گذرانده است. شیران خراسانی، ازنظر سیاسی جزو طیف اصولگرایان حامی قالیباف بوده و سال ها سمت مشاور ارشد قالیباف در دوره شهرداری تهران را عهده دار بوده است. او همچنین رئیس جبهه مردمی حامیان قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بوده است. شیران، قائم‌مقام جمعیت «پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» ‏و از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس است که در بخش‌های مختلف مدیریتی شهرداری تهران فعالیت داشته است. شیران خراسانی از نیروهای باسابقه انقلاب و از جانبازان دوران دفاع مقدس است که در آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از طیف اصولگرا و نماینده جریان قالیباف در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات ثبت‌نام کرد و رسماً وارد کارزار انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و با انتخاب مردم، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی شد. او در دوره بعد برای نمایندگی مردم مشهد و کلات کاندیدا نشد و در زمان انتخاب شهردار مشهد در سال 1400 از سوی طرفداران قالیباف در شورای شهر مشهد به‌عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری مشهد پیشنهاد شد و برنامه نیز ارائه کرد اما اعضای شورای شهر، عبدا... ارجائی شیرازی را به عنوان شهردار انتخاب کردند.

محمدصادق معتمدیان

او در سال 1349 در کرمانشاه به دنیا آمده است و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به‌عنوان استاندار خراسان جنوبی و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم فعالیت می‌کرد. معتمدیان دارای مدرک کارشناسی اقتصاد و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه ارومیه است. معتمدیان پیش‌ازاین که به‌عنوان استاندار خراسان جنوبی انتخاب شود در دستگاه‌های امنیتی و اجرایی خدمت می‌کرده است. بر اساس رزومه منتشرشده از معتمدیان، او مدیرکلی اطلاعات استان آذربایجان غربی و مدیرکلی اطلاعات استان ایلام را در کارنامه دارد. وی به دستور حسن روحانی از تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ به عنوان استاندار خراسان رضوی انتخاب شد. پیش از او علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی بود که در ۸ مهر ۱۳۹۹ بعد از تاخیر چهارماهه به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد. یکی از نکات جالب‌توجه درباره معتمدیان این است که او تنها استانداری بوده است که با وجود سابقه استانداری در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در دولت سیزدهم به‌عنوان استاندار آذربایجان غربی منصوب شد. همچنین در بخش معرفی استاندار آذربایجان غربی، برای معتمدیان کارشناس و پژوهشگر مسائل قومی ـ منطقه‌ای و توسعه‌ای و عضویت در ستاد دستگاه‌های اجرایی در تهران تا سطح مدیرکل را نوشته‌اند. با ‌وجود این گفته می‌شود معتمدیان گزینه مجمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با رویکرد اصولگرایی است.

سید جواد حسینی

او در مصاحبه ای در معرفی خودش می گوید: سال‌١٣۴۶در روستای رامشین از توابع شهرستان سبزوار متولد شدم. پدرم کشاورز و مادرم خانه‌دار بود. دوره ابتدایی را در روستا گذراندم. برای مقطع راهنمایی و دبیرستان در روستا مدرسه‌ای نداشتیم. از اول راهنمایی رفتم سبزوار و در خانه‌ای اجاره‌ای مشغول تحصیل شدم. فرزند بزرگ خانواده بودم. بعدها دو برادر دیگرم نیز آمدند سبزوار و با هم درس می‌خواندیم. بعدها در رشته علوم‌تربیتی در مرکز تربیت‌معلم شهید‌بهشتی مشهد پذیرفته شدم. مدرک فوق‌دیپلم را از این دانشگاه گرفتم، اما چون آن زمان علاقه داشتم روحانی شوم، چند‌ سالی به‌دنبال طلبگی رفتم.سید جواد حسینی دانش‌آموخته دکترای تخصصی جامعه‌شناسی از دانشگاه ملی روسیه است. سابقه سرپرستی وزارت آموزش‌وپرورش،ریاست سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور و معاونت وزیر آموزش‌وپرورش،مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و معاونت سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی را در کارنامه خود دارد. گفتنی است وی از گزینه‌های اصلی شورای راهبردی برای وزارت آموزش‌وپرورش کابینه چهاردهم نیز بود که درنهایت رئیس‌جمهور علیرضا کاظمی را برای وزارت آموزش‌وپرورش به مجلس معرفی کرد. از جمله فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی وی می توان به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی، فرماندار مشهد مقدس، مدیرکل امور اجتماعی و انتخابات استانداری خراسان، معاون فرماندار مشهد، سرپرست فرمانداری سبزوار، معاون فرماندار سبزوار و عضو شورای اسلامی شهر سبزوار (دوره اول شوراها) اشاره کرد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد