قربانیان رالی های خیابانی!

1403/07/05 11:48
کد خبر: 4623
کد نویسنده: 7
قربانیان رالی های خیابانی!

به بهانه حادثه تلخ فوت 4 نفر شامل 3 کودک در سانحه رانندگی بولوار اندیشه مشهد، گریزی به وضعیت استان در آمار سوانح درون شهری زدیم

حجم تصادفات درون شهری در خراسان رضوی بیداد می کند طوری که گوی سبقت را در زمینه تلفات ناشی از تصادفات از میانگین کشوری ربوده و رتبه دوم تصادفات در کشور را به خود اختصاص داده است. آمارهای تکان دهنده به همین جا ختم نمی شود؛ علاوه بر این که تلفات ناشی از تصادفات استان حدود 18 درصد بیشتر از میانگین کشوری است، تلفات بعد از صحنه نیز 25 تا 30 درصد بیشتر از میانگین کشوری است؛ موضوعی که یکی از دلایل اصلی آن به کمبود امکانات و تجهیزات کافی در ارائه به موقع خدمات پزشکی مربوط می شود. روز سه شنبه خبر تلخ تصادف شدید دو خودروی سمند در بولوار اندیشه مشهد در رسانه ها منتشر شد؛ تصادفی که منجر به فوت ۴ سرنشین شامل 3 کودک شد. به بهانه این حادثه غم انگیز و در گفت و گو با رئیس پلیس راهور استان به بررسی آمار استان در زمینه سوانح رانندگی درون شهری پرداختیم.

تلفات بعد از صحنه؛ 25 تا 30 درصد بیشتر از میانگین کشوری

سرهنگ هادی امیدوار در گفت وگو با «خراسان» با اشاره به این که حدود 80 درصد تصادفات استان مربوط به شهر مشهد است، گفت: از این میزان حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد مربوط به عابران پیاده ، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مربوط به موتورسیکلت سواران و بقیه هم تصادفات خودرویی است. وی افزود: در سه تا چهار سال گذشته تصادفات در مشهد و استان خراسان رضوی سالانه به طور میانگین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است. تقریبا سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ با برنامه‌ریزی های صورت گرفته تصادفات را مهار کردیم طوری که تا پایان مردادماه تقریبا ۱۸ درصد در استان و حدود ۲۵ درصد در مشهد، کاهش تلفات حوادث رانندگی را داشتیم. وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت، تصادفات و تلفات بعد از صحنه است؛ یعنی تصادف به هر دلیلی اتفاق افتاده، اما این که از تصادف جرحی، تصادف منجر به فوت درنیاید، مسئله‎ای است که درحال حاضر در سیستم درمان یا خدمات پزشکی وجود دارد و  تجهیزات و امکانات آن ها باید متناسب با تقاضا باشد. درحال حاضر میزان تلفات بعد از صحنه ما از میانگین کشوری تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر است.

معرفی 2هزار راننده متخلف به مراجع قضایی

رئیس پلیس راهور استان درباره راهکارها برای کاهش تصادفات نیز اظهارکرد: مهار تصادفات برنامه اصلی بوده که تقریبا محقق شده است؛ البته این موضوع را برای ۴۰ درصد برنامه ریزی کرده بودیم که فعلاً حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن تا پایان شهریورماه محقق شده است.  امیدوارم تا پایان سال بتوانیم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش حوادث و تلفات را داشته باشیم. وی افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از 2 هزار راننده را به علت حرکات مخاطره آمیز، رفتارهای پرخطر، مزاحمت های عمومی (یعنی خودروهایی که بی توجه به جریان ترافیک، خودروی خود را در محل نامناسبی می‎گذارند) به مراجع قضایی معرفی کرده ایم که تقریبا 90 تا 95 درصد آن ها مربوط به مشهد است. وی خاطرنشان کرد: آمارهای اعمال قانون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. سرهنگ امیدوار درباره وضعیت آمار سوانح رانندگی استان نسبت به کل کشور گفت: خراسان رضوی رتبه دوم تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات را نسبت به کل کشور دارد. در بحث تلفات از میانگین کشوری بالاتر هستیم طوری که میانگین کشوری کمتر از ۱۰ درصد است، اما ما بالای ۱۸ درصد تلفات در استان و 25 درصد در مشهد داریم.  وی در پاسخ به این سوال که بیشترین تصادفات در مشهد مربوط به کدام یک از نقاط شهر است، ضمن اشاره به این که بیشترین دلیل تصادفات مربوط به عدم توجه راننده به جلو، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و تغییر مسیر ناگهانی است، اظهار کرد: بزرگراه پیامبر اعظم(ص)، بزرگراه شهید چراغچی، بزرگراه بابانظر و  بعد از آن بولوار وکیل آباد بیشترین میزان تصادفات شهر مشهد را داشته است؛ البته بولوار وکیل آباد درحال حاضر ایمن شده است و تقریباً دیگر حوادث آن‎چنانی در بولوار وکیل آباد نداریم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد