سقوط ادامه‌دار رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل از منظر موسسه آمریکایی

1403/07/07 12:51
کد خبر: 4714
کد نویسنده: 10
سقوط ادامه‌دار رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل از منظر موسسه آمریکایی

موسسه رتبه‌بندی آمریکایی مودیز رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را برای دومین بار در سال جاری به علت افزایش هزینه‌های اقتصادی جنگ غزه و تشدید درگیر با حزب‌الله کاهش داد.

موسسه رتبه‌بندی آمریکایی مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را ۲ پله کاهش داده و از A۲ به Baa۱ رسانده که ۳ پله از درجه غیر بالاتر است و همچنان چشم‌انداز این رژیم را منفی نگه داشته است.

مودیز در یک اعلامیه از قبل برنامه‌ریزی نشده، اعلام کرد: « خطرهای ژئوپلیتیکی به میزان قابل‌توجهی شدت پیدا کرده و به سطوح بسیار بالایی رسیده است و پی‌آمدهای منفی مادی برای اعتبار اسرائیل در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد؛ شدت درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله در روزهای اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.»این دومین کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی توسط این موسسه رتبه‌بندی بین‌المللی در سال جاری میلادی‌ست.

به نوشته بلومبرگ، نشانه‌های کمی از پایان جنگ غزه وجود دارد و حتی اگر شدت درگیر‌ی‌ها کم شده باشد، اسرائیل در ۲ هفته گذشته، حملات علیه حزب‌الله را تشدید کرده است. نگرانی‌ها در میان قدرت‌های جهانی در مورد تهاجم زمینی احتمالی اسرائیل به جنوب لبنان که می‌تواند جرقه درگیری منطقه‌ای گسترده‌تری باشد، در حال افزایش است.این درگیری‌ها از نظر مالی برای اسرائیل پرهزینه بوده است. هزینه‌های کابینه رژیم صهیونیستی و کسری بودجه آن در حال افزایش است، درحالی‌که بخش‌هایی مانند گردشگری، کشاورزی و ساخت‌وساز دچار رکود شده‌اند.این موسسه بین‌المللی تردید دارد که اسرائیل در صورت پایان جنگ بتواند شرایط مالی خود را به حالت اول بازگرداند.در بیانیه مودیز آمده است: «ما فکر می‌کنیم که اسرائیل به دلیل درگیری نظامی، در طولانی‌مدت، بیش از انتظار بسیار تضعیف شود. با افزایش خطرات امنیتی، دیگر انتظار بهبود سریع و قوی اقتصادی مانند درگیری‌های قبلی را نداریم.»

کسری بودجه ۱۲ماهه اسرائیل در ماه آگوست به ۸.۳ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. شکاف مالی تمام سال این کشور بدون احتساب همه‌گیری کرونا، بزرگ‌ترین شکاف مالی در این قرن خواهد بود.وزارت دارایی این رژیم در ماه جاری میلادی، پیش‌بینی از رشد اقتصادی ۲۰۲۴ خود را از ۱.۹ درصد به ۱.۱ درصد و برآورد برای سال آینده را از ۴.۶ درصد به ۴.۴ درصد کاهش داد.استقراض کابینه رژیم صهیونیستی که بیشتر آن در بازار داخلی‌ست، برای تامین بودجه جنگ افزایش یافته است. انعطاف‌پذیری شِکِل تا حد زیادی به لطف اعلام بسته ۳۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی این رژیم برای حمایت از این واحد پولی بلافاصله پس از شروع جنگ علیه غزه در ماه اکتبر بوده است.موسسه مودیز در ماه فوریه، رتبه اعتباری اسرائیل را از A۱ به A۲ کاهش داد که نخستین کاهش رتبه اعتباری این رژیم از زمان تشکیل آن بود.

مودیز در آن زمان اعلام کرده بود که این درگیری «به لحاظ مادی خطر سیاسی را برای اسرائیل افزایش می‌دهد و همچنین نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری و قدرت مالی آن را تضعیف می‌کند.»موسسه رتبه‌بندی مودیز به همراه استاندارد اند پورز و گروه فیچ، یکی از ۳ آژانس رتبه‌بندی اعتباری بزرگ محسوب می‌شوند. مودیز می‌گوید که هدف از رتبه‌بندی آن «ارائه یک سیستم درجه‌بندی ساده برای سرمایه‌گذاران است که براساس آن اعتبار نسبی اوراق‌بهادار در آینده اندازه‌گیری می‌شود.»این موسسه به هر یک از رتبه‌بندی‌های خود از Aa تا Caa، اصلاح‌کننده‌های عددی ۱، ۲ و ۳ را اضافه می‌کند؛ هرچه این عدد کمتر باشد، امتیاز بالاتری دارد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد