برداشت ۷۲ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع تربت‌حیدریه آغاز شد

1403/07/07 14:43
کد خبر: 4736
کد نویسنده: 9
برداشت ۷۲ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع تربت‌حیدریه آغاز شد

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه با اشاره به آغاز فصل برداشت سیب‌زمینی گفت: امسال سطح زیرکشت این محصول در تربت‌حیدریه هزار و ۶۰۰ هکتار است که برداشت ۷۲ هزار تن سیب‌زمینی برآورد می شود.

بخش عمده کشت سیب زمینی مربوط به تربت‌حیدریه و به خصوص جلگه رُخ بوده که قطب تولید این محصول در استان خراسان رضوی است. وی ادامه داد: ارقام کشت شده سیب‌زمینی در بخش رُخ شامل «اگریا، سانته، بانبا، فونتانه، پیکاسو، لیدی رزتا، جلی، کارسو، آریندا، کلومبا، ساگیتا، پانامرا، کارلیا، دوناتا و ادونی» است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه بیان کرد: استفاده از ارقام اصلاح شده و کود دامی، شیمیایی و ریزمغذی، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، کنترل علف‌های هرز، رعایت عملیات به زراعی از جمله اجرای ۹۵ درصدی آبیاری تحت فشار و نیز تغذیه تکمیلی باعث شده، مزارع سیب زمینی این منطقه از نظر کمیت و کیفیت تولید در وضعیت بسیار مناسبی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشت سیب‌زمینی در تربت حیدریه از اواخر اردیبهشت آغاز شد و تا پایان خردادماه ادامه داشت، افزود: فصل برداشت نیز از نیمه شهریور آغاز شد و تا نیمه مهرماه ادامه دارد؛ به طور متوسط از هر سه تن بذر سیب‌زمینی در هکتار، ۴۵ تن محصول برداشت می‌شود. قادری گفت: سیب‌زمینی تولید شده در شهرستان به کارخانه‌های صنایع غذایی و به عنوان "سیب‌زمینی بذری" به کل استان خراسان رضوی ارسال می‌شود. قادری تاکید کرد: قرار گرفتن این محصول در طرح تحول اقتصادی، راندمان مناسب این محصول در سال گذشته و قیمت قابل قبول آن در بازار، از جمله مهمترین عوامل تشویق کشاورزان به کشت سیب‌زمینی در منطقه است .

جلگه رُخ ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که انواع محصولات کشاورزی و باغی در این اراضی کاشته می‌شود. بخش رُخ تربت‌حیدریه به مرکزیت رباط سنگ با جمعیتی افزون بر ۳۷ هزار نفر دارای ۵۳ روستا، ۲ شهر، ۴۷ دهیاری و ۲ هزار و ۲۲ کیلومتر مربع وسعت و در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان تربت‌حیدریه قرار دارد. مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است./ایرنا

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد