ناگفته‌های صفوی از شهید زاهدی

1403/01/18 09:52
کد خبر: 48
کد نویسنده: 0
ناگفته‌های صفوی از شهید زاهدی

سرلشکر رحیم صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا در گفت و گو با آخرین خبر با اشاره به نقش عناصر نفوذی در حمله به کنسولگری گفت: سردارزاهدی خودکفایی حزب ا... لبنان را به آن ها یاد داد که چگونه سلاح بسازند، حمله و دفاع کنند

سرلشکر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در گفت‌وگو با آخرین خبر درباره شهید سردار محمدرضا زاهدی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «ایشان خودکفایی حزب ا... لبنان را به آن ها یاد داد که چگونه سلاح بسازند، حمله و دفاع کنند، چگونه پدافند هوایی داشته باشند. شهید زاهدی محصول دفاع مقدس را به جبهه مقاومت منتقل کرد و در واقع جبهه مقاومت محصول دفاع مقدس ملت ایران است.» وی همچنین حادثه کنسولگری در دمشق را ناشی از یک عملیات نفوذ دانست.در ادامه گزیده ای از مصاحبه وی را می خوانید:

 آغاز همرزمی با شهید زاهدی در سنندج
*اوایل سال ۵۹ که ضد انقلاب به کردستان تسلط پیدا کرده بود، بنده با دستور شهید کلاهدوز قائم مقام سپاه با هواپیمای سی ۱۳۰ و همراه 200 نفر به فرودگاه سنندج اعزام شدیم و جنگ سختی را برای آزادی سنندج شروع کردیم. در آن جا فقط فرودگاه و ستاد لشکر ۲۸ در اختیار نظام بود و بقیه شهر و حتی راه های شهر را بسته بودند.
*21 اردیبهشت سنندج آزاد شد و یکی از رزمندگان دلیری که در آن تاریخ کمتر از ۱۸ سال داشت، علی زاهدی بود که از آن جا با هم آشنا شدیم و تا سال آخر جنگ با این بزرگوار همرزم بودم. ایشان قبل از شروع جنگ در سنندج می جنگید.
*شهید کلاهدوز دوباره به من فرمان داد به اهواز بروم و با عده ای از رزمندگان که تجربه جنگ در سنندج را داشتند و 100 نفر نیرو از جمله شهید زاهدی به سمت اهواز رفتیم.

با بسیجی بودن راحت تر بود
*حاج علی زاهدی اوایل یک رزمنده شجاع بود، بعد فرمانده گردان شد و هنوز بسیجی بود. به ایشان گفتیم فرمانده گردان نمی‌تواند بسیجی باشد. قبول نمی‌کرد و می گفت با بسیجی راحت‌تر هستم و نمی‌خواهم در قالب فرم سپاه و رسمی شدن بروم تا این که در سال ۶۰ ایشان قبول کرد پاسدار شود. از سال ۶۰ تا آخر جنگ ایشان عمدتا فرماندهی‌ها را در سطح گردان، تیپ و لشکر امام حسین(ع) و ... به عهده داشتند.

نبوغ نظامی سردار زاهدی
*شهید زاهدی مدت کمی فرمانده هوا فضای سپاه بود و پس از شهادت حاج احمد کاظمی ایشان به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد. ایشان هم 8 سال دفاع مقدس را درخشیده بود و هم تحصیلات دانشگاهی و نبوغ نظامی داشت. در طرح ریزی‌های عملیات به حاج قاسم سلیمانی، مهدی باکری و ایشان می‌گفتیم طرح بدهند. شهید زاهدی جزو کسانی بود که در طرح‌ریزی بسیار دقیق نظر می‌داد.
*در آذرماه سال60 می خواستیم شهر بستان را آزاد کنیم. بزرگ ترین هنر ما این بود که لشکر 9 زرهی عراق که بستان را تصرف کرده بود، دور بزنیم. منطقه دور زدن یک منطقه رملی بود. با شهید باقری که برای شناسایی رفته بودیم تا مچ پا در شن فرو می رفتیم. دور زدن را بر عهده شهید زاهدی گذاشتیم که با دو گردان عمل کند. از پشت سر ر و به توپخانه عراقی ها که بیش از 15 کیلومتر عمق داشت در شب تاریک حرکت کرد. وقتی این ها به توپخانه عراق زدند فرمانده توپخانه گفت نیروهای ایرانی به ما حمله کردند و فرمانده عراقی گفت تو خواب می بینی اما شهید زاهدی و نیروهایش در جریان یک عملیات دقیق دشمن را غافلگیر و زمین‌گیر کردند و دشمن از طراحی عملیات ایشان متحیر بود.

نقش شهید زاهدی در ساخت و تجهیز تسلیحاتی حزب ا... لبنان
*سردار شهید سلیمانی دوست و همرزم شهید زاهدی بود.حاج قاسم ماهی یک بار می آمد اصفهان برای زیارت قبر شهید کاظمی و خرازی. ایشان شهید زاهدی را هم می شناخت. حاج قاسم سردار زاهدی را به رهبری معرفی کردند و رهبر انقلاب قبول کردند.
*شهید زاهدی سه دوره مسئولیت در سوریه داشتند و در همین دور سوم به شهادت رسیدند.وقتی رفت لبنان ظرف یک سال به زبان عربی مسلط شد و کاملا با برادران حزب ا... به عربی صحبت می کرد. عربی عامیانه و نه فصیح . ایشان اعتقاد به آزادی قدس شریف داشت و تجربه جنگ در کردستان و جنگ تحمیلی را پای کار آورد. فرمانده نیروی هوافضا و نیروی زمینی سپاه بود و خودکفایی حزب ا... لبنان را آغاز کرد و به آن ها یاد داد چگونه پدافند هوایی انجام دهند و سلاح بسازند. محصول دفاع مقدس را به جبهه مقاومت آورد.

در شهادت سردار زاهدی یک عملیات نفوذ اطلاعاتی انجام شد
*صهیونیست ها بارها به ترور شهدای هسته ای ما اقدام و اعلام کردند ولی این بار این که از فاز نظامی به فاز سیاسی بیایند و به کنسولگری ایران حمله کنند و همه قواعد بین المللی را زیر پا بگذارند نشان دهنده این است که دچار یک بن بست شدند چون به هیچ یک از اهداف خود نرسیدند. آمدن اسماعیل هنیه و زیاد النَخاله به ایران هم درد آن ها را بیشتر کرد. البته چند ماه قبل رسما اسم آورده بودند که ایشان را ترور می کنند. حتما نفوذ داشتند و عناصر نفوذی آن ها از دمشق تحت نظر داشتند و ایشان در شب اول قدر در مشهد بود. رژیم صهیونیستی از طریق ارتفاعاتی که بر روی دمشق مسلط است تمام شبکه‌های تلفنی سوریه را کنترل می‌کند. از نظر من یک نفوذ اطلاعاتی بود چرا که محل دقیق ایشان را می دانستند.
*تاریخ صد سال گذشته جنگ‌ها نشان می‌دهد هیچ ارتش متجاوزی نمی‌تواند تا ابد در سرزمین اشغالی باقی بماند.  آیا ارتش هیتلر نازی در لهستان، فرانسه و نروژ، ارتش سرخ شوروی در افغانستان و همچنین ارتش آمریکا که به مدت ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرده بود توانستند در آن جا بمانند؟ صهیونیست ها محکوم به شکست هستند.
*اگر در اروپا و آمریکا صدهزار پرنده از بین می‌رفت آن ها واکنش نشان نمی‌دادند؟ آمریکایی‌ها در آخرین قطعنامه‌ای که منجر به آتش بس در غزه شد مجبور به رای ممتنع شدند.این نشان دهنده این است که از درون آمریکا و اروپا دچار اختلاف شده اند و مردم این ها از اسرائیل متنفر شده اند و این برخلاف روش همیشگی آن هاست که همیشه در رسانه برنده بودند.

آخرین خاطره از دیدار سرلشکر صفوی با شهید زاهدی
*ما از ایشان درخواست کرده بودیم تاریخ شفاهی جنگ را بگوید. حدود ۲ سال طول کشید تا ایشان راضی شد تاریخ شفاهی جنگ را کار کند اما با رفتن به لبنان متوقف شد چون نمی خواست خود را مطرح کند. اهل مطرح شدن نبود به خاطر همین کمترین فیلم و عکس از وی موجود است. او خدا را می دید و خود را نمی دید. پاسدار بود اما لباس بسیجی را به پاسداری ترجیح می‌داد تا جایی که بسیجی ها نمی دانستند فرمانده است یا این درجه ها که از سال 69 دادند اما خود ما اعتقادی نداشتیم اما امر رهبری بود. سردار زاهدی هیچ وقت به درجه ژنرالی خود افتخار نمی کرد و بیشتر لباس شخصی می پوشید. در آخرین حضورش در اصفهان با همه دوستان قدیمی اش خداحافظی کرد. ایشان را یکی از سربازان مخلص امام زمان(عج) می شناسم و در این 42 سال در وجود او جز خدا و ولایت مداری و دفاع از ایران عزیز و مردم ندیدم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد