بومی سازی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

1403/05/01 09:40
کد خبر: 985
کد نویسنده: 1002
بومی سازی ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر

­معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع گفت: دانش فنی ِطراحی و احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بومی شده و در صورت تامین مالی شاهد توسعه در صنعت تجدیدپذیر‌ها خواهیم بود.

قای رضا شجاعی  گفت: زنجیره ارزش انرژی‌های تجدیدپذیر به ۳ بخش، توسعه صنعتی و صنعت تجهیزات مرتبط با سامانه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، طراحی و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بهره برداری از نیروگاه‌ها تقسیم می‌شود. 
وی ادامه داد: هم اکنون دانش فنی طراحی و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل انرژی خورشیدی، بادی و نیروگاه‌های چندگانه (هیبرید) و بهره برداری از آن در کشور وجود دارد.
شجاعی با بیان اینکه مقیاس و اندازه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مقایسه با نیروگاه‌های سوخت فسیلی کم است، گفت: با وجود کسب تجربه خوب در بهره برداری از این نیروگاه‌ها در کشور، هدفگذاری پیش بینی شده برای توسعه چندهزار مگاواتی این نیروگاه‌ها در دولت‌های مختلف با وجود برنامه ریزی ها، محقق نشده است. 
به گفته معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع؛ نبود تامین مالی اصلی‌ترین چالش در حوزه زیرساخت صنعتی و یکی از موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است.
وی با بیان اینکه صرف منابع داخلی برای توسعه این زیرساخت‌ها توجیه اقتصادی ندارد، گفت: تامین این منابع از کشور‌های خارجی مستلزم تسهیل گری از سوی سازمان توسعه تجارت است و صندوق توسعه ملی نیز نه صرفا به عنوان یک تامین کننده منابع مالی بلکه به عنوان یک رکن در این کنسرسیوم‌ها (مجموعه) فعالیت کند. 
­معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع اضافه کرد: ریسک سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به قدری بالاست که دولت باید در این زمینه سرمایه گذاری و وزرات نیرو نیز از این نقش استفاده کند و در بخش ضمانتنامه‌های بانکی و تضمین برگشت سرمایه ریسک‌ها را کاهش دهد. 
وی اضافه کرد: وقتی به سرمایه گذار می‌گوییم شما سرمایه گذاری کنید در حالی که مبلغ سرمایه گذاری شما از محل پول فروش برق به مصرف کننده جایگزین شود هیچ عاقلی این سرمایه گذاری را انجام نمی‌دهد. 
شجاعی به توانمندی کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: در عمق بومی سازی دانش فنی در این حوزه زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و آمادگی کمک به اجرای همه طرح‌های ملی را داریم تا از سرریز فناوری‌ها و دانش فنی در حوزه دفاعی در بخش ملی هم استفاده کنیم. 
تونل‌های بادی مزیتی برای انرژی کشور 
­معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع به ویژگی بادخیزی کشور و وجود تونل‌های بادی عالی در ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر اشاره کرد و افزود: تونل بادی منجیل تا انتهای کهک قزوین، تونل بادی بینالود و تونل بادی خواف از جمله این ظرفیت‌های بادخیزی در کشور است.
 وی با اشاره به وجود استعداد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از توربین‌های بادی در کشور گفت: فرصت طلایی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور هم در انرژی‌های خورشیدی و هم در انرژی‌های بادی وجود دارد تا با استفاده از این فرصت از عمق بومی سازی و توسعه صنعت اجزای نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره‌مند شویم.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد