خوراکی‌هایی برای مقابله با حساسیت فصلی

1403/03/27 09:03
کد خبر: 260
کد نویسنده: 0
خوراکی‌هایی برای مقابله با حساسیت فصلی

گندمی/حساسیت پاسخ بدن به یک عامل بی‌ضرر است که به عنوان مهاجم تشخیص داده شده و در مواجهه با آن هیستامین آزاد می‌شود؛ برخی خوراکی‌ها می‌توانند در کنترل این مشکل به ما کمک کنند

حساسیت فصلی در تمام سال، به‌خصوص بهار و تابستان، می‌تواند برای خیلی از ما آزاردهنده و کنترلش دشوار باشد‌. درمان‌های رایج به‌طور معمول شامل داروهای بدون نسخه است، اما آنتی‌هیستامین‌های طبیعی هم می‌توانند یک گزینه عالی باشند که نوعی درمان خوراکی و خانگی برای حساسیت محسوب می‌شوند. البته مثل همیشه باید به‌خاطر داشته باشیم که درمان خانگی برای موارد حاد، جای مشورت با پزشک را نمی‌گیرد.

حساسیت چیست؟      

به گزارش نشریه پزشکی «هلث‌لاین»، آلرژی در واقع پاسخ سیستم ایمنی به یک عامل معمولا بی‌ضرر است؛ عاملی که بدن به اشتباه آن را به عنوان مهاجم تشخیص می‌دهد. این عامل می‌تواند گرده، شوره پوست حیوانات یا گرد و غبار باشد که با سلول‌های غشای مخاطی بینی، دهان، گلو و ریه‌های شما تماس پیدا می‌کند و این تماس منجر به آزاد شدن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین می‌شود. هیستامین باعث بروز تمامی علایم مرتبط با آلرژی مانند عطسه، خارش و علایم مشابه سرماخوردگی می‌شود. هرچند آنتی‌هیستامین‌ها راهی برای مبارزه با آلرژی هستند اما برخی غذاها و عصاره‌های گیاهی نیز ممکن است بتوانند شبیه به آنتی‌هیستامین عمل‌کنند که در ادامه مرورشان می‌کنیم.

1 ویتامین C 

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در غذاهای گیاهی مانند مرکبات، سبزی‎های برگ‌دار و انواع توت‌ها یافت می‌شود. یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ویتامین C می‌تواند به بهبود رینیت آلرژیک (علایم التهاب و تحریک غشاء مخاطی داخل بینی) مانند خارش و عطسه کمک کند.

2 پروبیوتیک‌ها

میکروارگانیسم‌هایی هستند که  می‌توانند باکتری‌های خوب روده را حفظ کنند یا بهبود ببخشند. آن‌ها را می‌توان در منابع غذایی مانند ترشی کلم، ماست، سویای تخمیر شده و خامه ترش پیدا کرد. یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داده که پروبیوتیک‌ها ممکن است به کاهش و جلوگیری از علایم آلرژی کمک کنند. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ممکن است به کاهش علایم آسم و اگزما کمک کنند.

3 گزنه

گزنه یک آنتی‌هیستامین طبیعی است. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال ۲۰۰۹ نشان داد که گزنه ممکن است منجر به کاهش علایم آلرژی شود.

4 سیب و پیاز و...

کوئرستین یک آنتی‌اکسیدان است که به طور طبیعی در پیاز، سیب، گریپ‌فروت، بامیه و سایر محصولات مشابه یافت می‌شود. نتایج مطالعه‎ای در سال ۲۰۲۲ نشان داد که این ماده ممکن است به عنوان یک آنتی‌هیستامین نیز عمل کند و بتواند به طور موثر علایم آلرژی را کاهش دهد.

5 آناناس

بروملین ترکیبی است که بیشتر در آناناس یافت می‌شود. این ترکیب برای درمان ناراحتی‌های تنفسی و التهاب مرتبط با آلرژی معروف است. یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۲۳ نشان داد که بروملین ممکن است در برابر سینوزیت، نوعی التهاب مجرای بینی ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی موثر باشد.

6 بابونه

بابونه گیاهی از خانواده گل‌های آفتابگردان است. این گیاه ممکن است در درمان آلرژی‌های بینی مفید باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ نشان داد که بابونه یک گزینه درمانی طبیعی امن و مؤثر برای افرادی با رینیت آلرژیک فصلی است.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد