ایران رتبه برتر انتقال خون در منطقه

1403/06/06 12:42
کد خبر: 2719
کد نویسنده: 8
ایران رتبه برتر انتقال خون در منطقه

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت:­ ایران کشور برتر منطقه در انتقال خون است.

دکتر مصطفی جمالی گفت: پزشکان در سازمان انتقال خون روزانه به صورت میانگین ۳۰ اهدا کننده را معاینه می‌کنند.

وی افزو‌د: این پزشکان در کل ۳۰ سال خدمت بیش از ۷۰۰ هزار داوطلب را معاینه می‌کنند، اما حقوقشان کمتر از یک پرستار در برخی مراکز درمانی است.

جمالی اضافه کرد: سازمان انتقال خون مقدس است و نماد وفاق ملی است چرا که داوطلبان از اقوام و ملیت‌های مختلف هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: در حوزه انتقال خون قبل از سال ۱۴۰۴ کشور برتر منطقه هستیم که حاصل تلاش تمام دست اندرکاران از ابتدا تا امروز است.

دکتر جمالی گفت: اهدای خون در ایران ۱۰۰ درصد داوطلبانه است و در دو سال اخیر به صورت کامل نیاز‌های بیماران در کشور را هم تامین می‌کند.

وی افزود: ذخایر خونی در کشور تا ۸ روز افزایش یافته است.

جمالی اضافه کرد: در چهار ماه نخست امسال میزان اهدای خون ۹ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد یافت.

دکتر مصطفی جمالی گفت: آزمایش دقیق سلامت خون در کشور پیشرفت کرده است.

وی افزود: استفاده از صافی انتقال خون تا ۷۰ درصد افزایش یافته و به زودی تکمیل خواهد شد

دکتر جمالی از ایجاد بانک اطلاعات سامانه سلول‌های خونساز در کشور خبر داد و گفت: آزمایش غربالگری آنتی بادی نیز در سازمان انتقال خون انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اهدا کننده در صورت هماهنگی آزمایش تخصصی‌اش با بیمار برای اهدای سلول خونساز دعوت می‌شود.

وی با قدردانی از مسئولان سازمان انتقال خون در ۵۰ سال گذشته و کارمندان این سازمان گفت:  نقائص انتقال خون در کشور برطرف شده و اکنون جمهوری اسلامی ایران در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون کشور برتر منطقه‌ای در این زمینه است.

دکتر جمالی گفت: باید از تمامی داوطلبان کشور و کارکنان این سازمان برای تحقق این اهداف قدردانی کرد.

وی افزود: به منظور اجرای عدالت امکانات سازمان‌های انتقال خون در تمام استان‌ها همانند تهران است.

وی افزود: ذخایر انتقال خون نیز در تمام استان‌ها یکسان است به گونه‌ای که انجمن تلاسمی ایران و انجمن هموفیلی ایران از این سازمان برای تامین کامل نیاز خون  بیماران تالاسمی و هموفیلی قدردانی کردند.

وی افزود: میزان تولید پلاسما خون در کشور در مقایسه با سال گذشته تا دو برابر افزایش یافته است که بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و ارزش افزوده بالایی دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون از تشکیل معاونت اجتماعی در این سازمان خبر داد و افزود: این معاونت به منظور اجتماعی شدن انتقال خون با همکاری خیرین و داوطلبان فعال شده است.

جمالی گفت: با همکاری سازمان بسیج جامعه بانوان برای افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون، پویشی تا ۱۷ آبان در کشور برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: خون از زمان اهدای آن توسط داوطلبان تا زمان مصرف توسط بیماران به وسیله سامانه نرم‌افزاری تا پایان سال رصد خواهد شد.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد