خدمت به زائران امام رضا(ع) انسان را بهشتی می‌کند

1403/06/14 10:57
کد خبر: 3241
کد نویسنده: 8
خدمت به زائران امام رضا(ع) انسان را بهشتی می‌کند

یک کارشناس مذهبی گفت: امام جواد (ع) می‌فرمایند «کسی که در مسیر زیارت امام رضا (ع) حرکت کند و اذیتی از گرما و سرما ببیند، خدا بدن او را از آتش جهنم حرام می‌کند» بنابراین زائران افراد بهشتی هستند که خدمت کردن به آن‌ها انسان را بهشتی می‌کند.

حسین ابراهیمی در خصوص مؤلفه‌های ارتقاء فرهنگ میزبانی در مشهد اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار زیبا در روزگار ما بحث فرهنگ پیاده‌روی برای زیارت است که این موضوع از زمان امام حسن مجتبی (ع) نیز وجود داشته است. بنابراین این فرهنگ و میراث امام حسن مجتبی (ع) است که در مورد ایشان گفته می‌شود در طول عمر خود ۲۵ بار با پای پیاده و بدون پاپوش به زیارت خانه خدا رفته‌اند.

وی افزود: امروزه این مسئله یکی از عجایب روزگار ماست که افراد کوچک و بزرگ برای یک امر معنوی، روحانی و الهی سختی‌های راه را متحمل می‌شوند تا به حرم برسند و زیارت کنند. همچنین در این مسیر زیبایی‌های مختلفی شکل می‌گیرد که شاید اتفاق نادری هم باشد. بسیاری از مردم دلداده اهل بیت (ع) هستند و حاضرند در این مسیر و در زمینه‌های مختلف هزینه کنند که این مسئله در طول سال‌های متمادی وجود داشته و دارد.

وی درباره عدم پذیرایی شایسته از زائران در مسیرهای پیاده‌روی گفت: اطلاع‌رسانی و تبلیغات یکی از موضوعات مهم در مورد زیارت امام رضا (ع) در دهه آخر صفر است که هزاران نفر در مسیرهای منتهی به مشهد با پای پیاده به زیارت می‌آیند اما با امکانات بسیار کمی در مسیر مواجه می‌شوند. همچنین زائرانی هستند که تنها می‌توانند در این بازه زمانی به مشهد مشرف شوند که باید خاطره خوبی از میزبانی و نحوه پذیرایی مردم مشهد داشته باشند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اینکه چرا از زائران امام رضا (ع) میزبانی و پذیرایی شایسته انجام نمی‌شود به دلیل اطلاع‌رسانی ناقص است، زیرا سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف قطعا امکانات محدودی دارند و تنها می‌توانند در یک مسیر دو الی پنج ایستگاه داشته باشند که این امر باعث می‌شود تا پذیرایی بسیار محدودی داشته باشند و نیاز است که پذیرایی‌های گرم هم برای زائران انجام شود. به نظر من این سازمان‌ها وظیفه خود را فراموش کردند و تصور می‌کنند که باید تصدی‌گری کنند؛ درحالی که باید برای ورود مردم به این حوزه زمینه‌سازی شود تا مردم به استقبال زائران بیایند و از آن‌ها پذیرایی کنند. 

وی ادامه داد: سازمان‌ها و ارگان‌ها تنها باید اطلاع‌رسانی و مشخص کنند که در این روز چه تعداد زائر و در کدام جاده حضور دارند تا اقلام مورد نیاز را فراهم و از زائران پذیرایی کنند. بنابراین مردم باید با بسترسازی و زمینه‌سازی ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط این اطلاع‌رسانی و فراخوان را نسبت به پذیرایی از زائران دریافت کنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: بسیاری از افراد اطلاع ندارند که چه تعداد زائر و از چه مسیرهایی به مشهد مشرف می‌شوند و این امر باعث می‌شود تا از کمبودهای خدمات در آن مسیر آگاهی نداشته باشند. در بسیاری از مواقع ایام شهادت امام رضا (ع) در سایه ایام اربعین قرار می‌گیرد و آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌شود و تحت الشعاع اربعین نیز قرار می‌گیرد. اربعین بسیار مهم است اما مشهد هم در زمان شهادت امام رضا (ع) وظیفه و رسالت استقبال از زائران امام رضا (ع) را دارد که نباید فراموش شود و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجم شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ارگان‌ها و سازمان‌ها باید زمینه‌سازی‌های لازم را انجام دهند تا مردم بتوانند در این راه نقش خود را ایفا و میزبانی بهتری برای رفع نیاز زائران انجام دهند. این موضوع به تبلیغات فرهنگی، محتوایی و به دادن اطلاعات مورد نیاز احتیاج دارد تا مردم بتوانند بستر مناسبی را برای خدمات به زائران فراهم کنند. اگر چنین اقداماتی در این خصوص اتفاق بیافتد قطعا در سال‌های آینده اتفاقات بهتری رخ خواهد داد و صحنه‌های معنوی و اجتماعی زیبایی نیز شکل خواهد گرفت.

دیدگاه ها

ایمیل شما در معرض نمایش قرار نمی‌گیرد